onsdag 18 september 2013

Svårbegripligt

Efter Turbos skolvägran i fredags så har dagarna fungerat bättre och bättre. Han har åkt till skolan varje dag hittills denna veckan och det har som sagt blivit bättre för varje dag som gått. Jag märkte stor skillnad i beteendet mellan måndag och tisdag eftermiddag. Vi har nämligen cyklat till affären båda dagarna och i affärsmiljö måste Turbo vara harmonisk om det ska fungera. Det var han inte i måndags..... Då blir det en massa oroligheter, oftast i form av verbala saker. Det är sånt som bara kommer när han inte är riktigt cool. En kvinna tittade lite konstigt på oss vid ett tillfälle då Turbo använde lite hårda ord mot mig och jag bara försökte skoja bort det.... Ett lite konstigt sätt att reagera som mamma i en sån situation. I stället för att tillrättavisa så skojar man - svårbegripligt för den oinsatte!




Men jag vet att skulle jag tillrättavisa Turbo i det läget så skulle jag bara trigga i gång honom till ännu värre saker. Det är sånt vi har lärt oss med åren. Om Turbo är alldeles uppåt väggarna oharmonisk så tar jag inte med honom in i en affär. Där får man ha en avvägning och jag känner rätt tydligt om vi fixar en sån sak eller inte.
Att vara i affären med Turbo igår gick mycket bättre för då var han mer harmonisk. Idag blev det ingen cykeltur eftersom det regnade.
Igår när vi cyklade hade vi turen att det kom ett tåg precis när vi var vid järnvägen. Turbo har varit intresserad av tåg ända sen han var riktigt liten. Nu blev han sugen på att studera tåg extra mycket ett tag. Lokförare är också ett yrke han har haft som dröm genom åren....




Idag var jag lite nyfiken hur dagen avlöpt. Skolan skulle säkert fungera bra, men på fritidstid på eftermiddagen var det dags för den nya korttidspersonalen Valle att göra ett eget pass med Turbo. Det är bara andra gången de träffas och sen är det tänkt att han ska ta ett eget dygn nästa gång Turbo är på korttids. Därför var det viktigt att eftermiddagen avlöpte bra. Och jag möttes av en glad Turbo när jag hämtade honom på sena eftermiddagen. Härligt!

Dags att göra kväll nu och ladda inför ett möte i morgon!
Kram, kram ♥

2 kommentarer:

Tina sa...

Ja folk undrar och tycker nog vi är bra konstiga ofta. Ibland är det jobbigt att känna det och ibland blir jag bara starkare av att jag har svar om de törs fråga. Hoppas mötet gick bra, kramar <3

mariellejohnsson sa...

Håller precis med Tina. Man skäms lite över sig själv ibland, men ibland blir man stursk och tänker HAHA, dom fattar inte att jag faktiskt är ett riktigt proffs!
Det där med att skoja istället för att tillrättavisa är det enda som funkar här också.
Och att veta det är proffsigt :-)
Kram!