fredag 13 september 2013

"Dum i huvet"

Först och främst vill jag tacka alla er som kikade in här och "följde med" på resan till Prag. Jag tyckte det var lite kul att skriva av mig emellanåt med lite kortare inlägg. För mig blir inläggen också ett stöd för minnet att kunna gå tillbaka och titta vad och när vi gjorde olika saker. Kul att så pass många hängde med i svängarna!


Folkets hus t v (Prag)

Igår var det dags för Turbo att komma hem igen efter fem dygn på korttids. Jag hade väl känt mig ganska lugn över att den vistelsen skulle gå bra även om det var lite oroligt eftersom det innehöll lite nya saker för honom. Nu hade Tom styrt om lite så Turbo slapp det nyaste momentet iaf och det var nog lyckat. Tom och Axel har turats om att jobba även om Tom har dragit ett tungt lass och även fått känna på ett utbrott (men det tar vi en annan gång). Men det känns tryggt när någon som är van vid Turbo tar ett stort ansvar, då kan vi slappna av när vi är på resa så här.

Axel och Turbo hade varit iväg till djurparken på ett stort jippo på lördagen. Som tur är hade det gått bra även om det var ett stort folkvimmel där. Men de kunde ju ändå avbryta och åka därifrån när de ville så det fanns inget tvång på en viss tid att vara där.
Härligt att korttids fungerar bra!




Turbo var rätt lugn när han kom hem från skolan igår. Han fick presenter och kände sig nöjd. Efter en stund kom assistent Nisse som han brukar på torsdagar. Jag tänkte det kunde bli mycket för Turbo att jag genast blev avlöst, men Turbo ville att Nisse skulle komma! Och de verkade ha riktigt trevligt de där timmarna de var tillsammans!


Staty på Václav-platsen i Prag

Men sen på kvällen kom protesterna från Turbo! Han skulle inte åka till skolan som idag..... Det var helt låst. Det enda han sa som orsak var att en person var "dum i huvet"..... Det är hans sätt att uttrycka sig när något är galet. Jag misstänker att det är en liten, liten detalj i bemötandet som inte passar Turbo. Går det för länge så rinner det över för Turbo och det blir utbrott av det hela. Jag försökte på alla sätt och vis att lirka med honom, men jag fick ingen ytterligare förklaring på var felet sitter. Han har ju så otroligt svårt att sätta ord på sina känslor, tyvärr.

Jag väckte Turbo i morse som vanligt och försökte få upp honom, men förgäves. Han satte sig på tvären helt och hållet. Den där personen var "dum i huvet" fortfarande. Jag märkte på Turbos sätt att det var kört för idag även om jag försökte pressa honom in i det längsta så länge jag vågade. Jag ville inte ha ett megautbrott, vilket är en balansgång om man ska slippa det.


Krutporten i Prag

Detektivarbete får det bli under helgen för att reda ut vad det kan vara som blivit fel. Allt har ju verkat så bra hittills och helt plötsligt vänder det. Nu är det säkert flera som tänker att det hör ihop med att vi varit borta ett tag, men min magkänsla säger mig att det inte har med det att göra. Då skulle han inte angripa en viss person på detta sätt utan då skulle det gälla lite mer allmänt från Turbos sida.

Jag får sätta in mina stötar i morgon, men det är jättesvårt att veta hur hårt jag ska gå fram. Rinner detta av av sig självt under helgen så gör jag fel om jag ideligen drar upp det och försöker få en förklaring. Men rinner det inte av av sig självt så måste jag ju forska vidare. Då går det inte att vänta till måndag morgon. Men hur ska man veta vad som är bäst?? Och hur ska jag veta hur jag ska lirka med honom för att få resultat? Hjälp! Jag vill ha facit i handen nu!!

Kram på er så länge ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Men ååh! Vad jobbigt att inte veta :/ Det går inte att ringa till "den som är dum i huvet" och försöka hitta felet tillsammans?

Sånt där är ju jättesvårt.. Kan ju vara nåt pyttelitet. Ja, för oss andra, men megastort för Turbo, såklart..

Hoppas ni snart hittar det så det inte växer en större oro hos Turbo nu när allt annat har gått så bra med alla förändringar.

Kramar om!
Nina

Tina sa...

Jättesvårt att veta och få reda på förstår jag. Typiskt när allt funkat så bra annars. Hoppas ni kommer fram till vad som felar.
Resan verkade jättemysig och roligt att "hänga" med ! Kramar