lördag 6 juli 2013

Tugg, tugg

Nu tänkte jag sticka emellan här med att rapportera om en sak som jag skrev om för längesen men som inte blev nån hit direkt.
Jag vet inte om ni kommer ihåg det, men jag berättade tidigare om hur Turbo ibland tuggar på sina T-shirts. Detta händer i perioder då han är orolig och inte i harmoni. Då märker man att det är något som inte är tillräckligt anpassat för honom, men det är inte alltid man vet vad. Då tuggas det frenetiskt. Vissa T-shirts som jag köpt har gått sönder på direkten för att han varit orolig. Vissa T-shirts har också varit favoriten nr 1, men det spelar ingen roll när han är orolig inombords. Han tuggar ändå - ganska omedvetet faktiskt.

Vid ett tillfälle då det var mycket tuggning på G så köpte jag speciella grejer till honom som var till för att tugga på. (Jag köpte dem på denna sidan, som har många praktiska hjälpmedel och idéer.)

Bl a dessa två:







Det blev förstås ingen hit alls! Resultatet blev att jag la undan dem i ett skåp och tyckte det var allmänt synd att det inte hjälpte mot söndertuggade T-shirts. Det blir ju lite dyrt i längden.....
Men häromveckan städade jag i just det skåpet där jag lagt dem. Turbo hade vid det här laget förträngt dessa. Jag la fram dem på bordet vid datorn där han sitter - bara så där att de "råkar" ligga där. Jag sa inget om det. Rätt vad det var så såg jag honom sitta och tugga på den röda som eg. är ett armband! Han är lite så att han tar det som ligger framför honom - eller T-shirten - och tuggar på när han sitter och gör något. Härligt, tänkte jag! Då kommer den väl till pass iaf.

Efter några dagar, när han omedvetet suttit och tuggat på den, så frågar han vad den är till för. Jaaaa, den kan man väl ha och fingra lite på hur som helst...... Jag kunde inte med och säga att den var till för att tugga på för då hade han säkert lagt undan den. Nu är den ett lovligt byte utan att man markerat den på ett speciellt sätt. Detta var en bättre strategi än att tala om att "detta får du att tugga på". Nu blev det naturligt att han tog det som fanns framför honom. Oftast är det plastgrejer han tuggar på, förutom sina tröjor.

Lärdomen av detta blir nog att man inte ska ge upp även om det inte blir som man tänkt sig från början!
Kramis på er alla därute ♥

1 kommentar:

AnnaPanna sa...

Lämnar ett litet avtryck bara. Det var kul att träffas också. Ta hand om er, så hörs vi. Kram