tisdag 23 juli 2013

Sommarlovsrutiner....

En hyfsat lugn dag har vi haft här idag också. Det är fullt fokus på Turbo på morgonen för att få det att flyta så bra det bara kan. Vi har lärt oss en del knep, men ändå funkar det inte fullt ut. Det är bara att ta, vi gör det bästa av den situationen. Som väl är så lugnar det ner sig efter nån timme och sen går allt bättre.

Om man räknar bort att inte de första timmarna på dagarna är så bra, så njuter vi faktiskt av sommarlov och semester. Lite ovanligt, för det har inte varit så på alla år, tror jag. Men den här sommaren har inte känts lika gruvsam som det har känts förut. Antagligen beror det på att vi upparbetat en rutin, vi vet i förväg hur sommaren ser ut och vi har lärt oss att det fungerat bra. Avlastningen på korttids fungerar jättebra nu när Turbo har sin personal där som han trivs så bra med. Vi har också två assistanskillar här hemma som han trivs ypperligt med, så det är en bra avvägning för Turbo. Dessutom blir det ett avbräck i o m att mannen åker iväg med Turbo under några dygn varje semester.




Men visst, mannen är sliten efter dessa dygn de varit borta. Att ensam ha hela ansvaret för Turbo och assisterandet under så här pass många dygn, det sliter på en och dessutom är det jobbigare att vara på bortaplan och även att ha folk omkring sig stora delar av tiden. Mannen gör verkligen ett jättejobb när han tar med Turbo bort så här!

När de kom hem såg förstås Turbo att jag målat lite igen. Nina undrade hur Turbo reagerade på det och det hade jag förstås glömt att skriva ut här. Ja, inte var det snyggt, enligt Turbo. Men det var väl en väntad kommentar.... Inget utbrott har det blivit pga det iaf. Och då är jag ganska nöjd. Men jag känner väl att han nu måste få vänja sig vid det här innan jag fortsätter måla någon mer möbel i rummet. Att jag målat tre brädor  i panelen på var sida av barbordet, det har han nog inte ens märkt så det känns ok.




I kväll känns det som om Turbo börjar bli mätt på att ha sommarlov och speciellt när han är borta från korttids också en period på några veckor då vi har semester. Han längtar efter korttids och jag tror också han längtar efter skolrutinerna. Nu blir ju skolan lite annorlunda när den drar igång i augusti, men det är ju en annan femma. Den dagen den sorgen och det tar vi då.....

Godnattenskramen till er alla ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Ja, jag beundrar er verkligen! Jag skulle aldrig åka iväg sådär med Sandra själv. Visst skulle det säkert gå på nåt sätt, men jag skulle inte palla det, tror jag. Inte frivilligt iaf...

Skönt att det gick rätt bra med ommålningen. Han såg kanske inte brädorna för möblerna tog överhanden?! Att det är fult förstår jag är en vanlig reaktion hos honom innan han har vant sig (?) Lycka till med fortsättningen :)

Här är en till som är lite less på lov just nu. Nästa vecka när hon är på korttids ska 4-veckorsschemat fixas så skolstarten kommer upp. Men det är ju bra att både Turbo och Sandra har en bra planering runt sig med korttids och fritids så det funkar ändå.

Ha det fint!
Kramar om!
Nina