tisdag 30 juli 2013

Stefan Holm..... och stooooor bildbomb!

Nu är det tisdag kväll och jag och mannen sitter på tåget och är på väg hem. Vi har, som många av er förstått, varit några dygn i Karlstad. Härliga dygn blev det och vädret har inte varit att klaga på. Vi fick verkligen se staden från den vackra sidan. För mitt eget minnes skull tänker jag summera semestertrippen här och till på köpte delar jag ju med mig av flera bilder nu.

Jag lämnade Turbo på korttids på fredag efter lunch. Sen blev det alltså en resa på några timmar med tåg för mig.

 

 

 

Av en viss orsak var jag och mannen tvungna att åka med olika tåg och därmed olika tider, så när jag

äntligen anlände till Karlstad på kvällen så åt vi en god middag och njöt lite ledigt!

 

 

 

På lördagen lånade vi cyklar av hotellet och cyklade runt lite i stan med omnejd.

 

 

 

Till slut hamnade vi ute vid Mariebergsskogen. Ett jättevackert område där vi strövade en bra stund i naturen.

 

 

 

På området hade man också en fotoutställning av John Hallmen. En naturfotograf med starkt teknikintresse. Kanonfina bilder!

 

 

 

På området fanns också en fantastisk glasseria. Jag är ingen glassoman, men här fanns det glass som t o m föll mig i smaken. Min glass bestod av "lite" glass och nån "röra" med mango och jordgubbar!

 

 

På kvällen åkte vi med en båt på räkkryssning. Alltid gott med räkor!

 

 

 

 

På söndag efter en god hotellfrukost tog vi och gick runt lite i stan. Vi besökte bl a Stadsträdgården som hade lite speciell växtlighet planterad.

 

 

 

 

Sen hoppade vi på en båtbuss så vi fick se Karlstad från vattennivån i stället - jättemysigt!

 

 

 

På kvällen var det lite svårt att få tag på en öppen restaurang, det var ju söndag!! Men vi hittade en och den var hur mysig som helst och god mat hade de. Vi satt ute under tak - varmt, gott och härligt i sommarregnet som kom under kvällen. Det passade på att ösa ner när vi satt där, men det gjorde ju inget alls. Pricken över i var ju att de kunde blanda min favoritdrink "Gräshoppa"!!

 

 

 

Sen kom måndagen. Då lånade vi var sin cykel på torget och cyklade iväg till Alsters herrgård som ligger en bra bit utanför stan. Där sägs Gustaf Fröding vara född och man hade också en utställning om hans liv. Men det var sannerligen inget muntert liv han levt.... En av mina favoritlåtar som jag tyckt om länge är f ö Strövtåg i hembygden, en dikt av Fröding, tonsatt av Mando Diao!

 

 

Efter en fika därute så cyklade vi tillbaka och lämnade cyklarna på torget där de lånade ut dem. Så här såg vi ut under dagen på dessa underbara cyklar och en alldeles för liten hjälm ;) men vi fick iaf se lite mer än vi gjort annars! Cykelturen blev drygt 18 km lång!

 

 

 

I samband med att vi skulle gå ut och äta på kvällen så ville jag gå förbi sola för att få en bild av henne. Det pågick ju en intervju där när vi var där tidigare. Och visst var det Stefan Holm som intervjuades, precis som flera av er har gissat!

 

 

 

Men på kvällen fick jag iaf min bild på sola, utan Stefan ;) Inte för att det är något fel på Stefan, men iaf.

 

 

 

Sen var det dags att äta den där sista "fina" middagen igår kväll, den sista för den här semestertrippen. Vi hamnade på hotellet. De hade ett spännande koncept som vi ville prova innan vi åkte därifrån. Flera små rätter serverade i cocktailglas!!

 
 

 

Gott var det och lite spännande och annorlunda!

Det var vår semestertripp i bilder. Nu får det vara slut på "glassandet" ett tag! Kram på er <3

 

3 kommentarer:

Mamma Z sa...

Åh vilka härliga dagar ni fått! Vad skönt för er! Unnar er verkligen det! Och det blev en fröjd för både kropp och själ verkar det som!

Kramen

Nina sa...

Men vad mysigt ni har haft!! :) Jättefina foton bjuder du på!

Den där fotoutställningen, den är jag nog lite avis på.. Ser ut som riktigt fantastiska bilder.

Hoppas ni har laddat energi också, trots att ni är trötta efter äventyret..

Kramar om!
Nina

Anonym sa...

Hm... jag är ju glassoman, jag, så jag får nog se till att komma iväg till Mariebärsskogen (Kristinehamnsuttal ;-) )
Vilken fin resa ni har gjort. Jag som bor alldeles i närheten inser att ni har sett mycket mer än jag nånsin har gjort!!
Tänker på han Fröding... Tror jag förstår hur han hade det till viss del, även om mitt liv inte varit fullt så bedrövligt...
Kramar!