lördag 10 december 2011

Lugnlördag..... + Japanresan dag 5, del 2

Äntligen en hemmahelg! Känns som det är hur längesen som helst då vi inte hade något inplanerat. En lugn dag tillsammans med sonen var vad jag bespetsade mig på.... mannen skulle jobba en hel del idag....
Lugnt och skönt har vi haft det också! Men jag tänkte göra ett break här hemma mitt på dan och åka in till stan med sonen för en gångs skull. Vi hade bestämt ett klockslag då vi skulle åka, men sen ändrade han sig och ville inte åka. Försökte lirka lite, men gav upp rätt snabbt. Jag ville inte förstöra husfriden med något som ändå inte var så viktigt. Tyckte väl bara att han skulle behöva lite omväxling också.... Jag har inte lidit av att vara hemma och slå lite dank idag ☺ Ruskväder har det varit så det har varit ett bra innesittarväder.

Gårdagskvällen var lugn och fin. Vi såg Idol färdigt och efter våra mått mätt så hade vi det mysigt! Ikväll hoppas vi på att det fortsätter i samma stil. Det blir lite tacomys har vi tänkt!

################################################################################################################

Dags att fortsätta med Japan-resan dag 5 del 2!
Som jag berättade innan så har vi hunnit med en fabrik, en lunchbuffé och en teceremoni i del 1 av dagen. Efter teceremonin som var lite speciell :) så styrde vi kosan mot ytterligare en fabrik. Vi börjar vid det här laget bli liiiite mätta på att trava runt i fabriker. Men som tur var så var denna, den sista fabriken, lite annorlunda än de andra så det var riktigt intressant! Det visade sig att den var helt byggd under jord! Entrén var allt som fanns ovan jord.


Här fick man ta på sig skoskydd så inga onödiga partiklar följde med in i fabriken.


Företaget är helt otroligt duktig på att komma på lösningar för egna produkter. Här hade de gjort en anläggning där det var väldigt noga med att partiklarna inte fick vara för många i luften pga noggrannheten med maskinerna som tillverkades. Det var så lite partiklar i luften att de som var allergiska mot pollen var helt besvärsfria därnere! Tyvärr inga bilder därifrån heller eftersom de hade fotoförbud överallt i fabrikerna :( I vilket fall som helst så var det väldigt intressant och givande att kika hur de jobbade därnere!

Förresten - på väg till den här fabriken så såg jag något efter vägkanten som jag inte trodde fanns i Japan! En vildAPA!! Hade ingen aning om att det levde såna där... Men det satt en på kanten av vägen och käkade på nåt. Tyvärr körde ju bussen så jag hade inte en suck att hinna få upp kameran och fota varelsen. Efteråt när man nämnde det så var det ingen som trodde mig :( Men efter nåt dygn så fick jag reda på att vi var minst tre i bussen som hade sett samma apa - skönt, då hade jag inte sett i syne iaf! Man kan ju bli tokig av sömnbrist ;)

Jag är inte mycket för souvenirer men den här saken köpte jag med mig hem som påminnelse om händelsen ☺



Jag tyckte den liknade apan i färg och päls ☺☺☺

Efter fabriksbesöket bar det av mot hotellet igen. Den här gången fick vi en hel halvtimme på oss innan det var dags att sätta sig i bussen igen. Det var tid för att åka iväg för ännu en fin middag. Middagen serverades i något som vi svenskar kallade "Eiffeltornet". Japanerna fattade inte varför.... Så här såg det ut på dagtid:



Men det hann bli kväll innan vi kom dit och det var väldigt vackert upplyst. Tyvärr hade man behövt stativ för att få nån riktigt bra bild så ni får stå ut med lite suddighet här :/




Det var lite häftigt att komma upp där och äta en bit upp i tornet!
Fem runda bord till oss svenskar och en del bord till tyskarna och fransmännen också inrymdes i lokalen.



Har för mig att det serverades en 5-rätters måltid här. Allt visste vi inte vad det var, som t ex i den här rätten.



Ja, räkorna fattar man ju... men det där vita.... ingen aning! Ner gick det iaf, även om det inte var nån favorit precis men spännande att testa nya smaker.

Så småningom kom köttbiten och den var i mina ögon ingen höjdare alls! Jag gillar inte alltför rött kött och detta var nog den mest röda jag fått på en tallrik.... Just det.....



Nytt land, nya smaker, nya tillagningssätt - man kan ju inte gilla allt....

Men utsikten från tornet var underbar och vacker iaf!



Vet inte om det syns så tydligt, men den översta ovala saken bestod av vatten. På vintern hade de is där och man åker då skridskor där!

Längre fram på kvällen serverades naturligtvis en efterrätt också. Efterrätterna var som sagt inte så söta. De verkade väldigt restriktiva med sockret vilket inte är helt fel.



Den gröna klicken är gjord på grönt te :) Det där gröna teet förföljde oss genom hela resan på ett eller annat sätt. Vissa blev ordentligt trötta på det. Killen som satt bredvid mig här petade inte ens på klicken. Jag slukade den för jag gillade den hyfsat bra.

Som avslutning på kvällen kunde man om man ville, få ett glas äkta japansk whisky!


Jaha, så var ytterligare en dag avklarad i Japan! Det går ingen nöd på oss som ni ser, men schemat är hektiskt så vi blir trots allt lite slitna och trötta. Det är inte många minuter i vaket tillstånd som vi är på hotellrummet!

Fortsättning följer för den som vill läsa mer..... dag 6 innehåller lite speciella äventyr, haha....

Höll ju på att glömma.... när vi kom tillbaka till hotellrummet på natten här, så stod det en påse med presenter till oss alla. Bl a fick vi en handgjord skål att dricka te ur.




De såg ut som dem vi drack ur i tehuset! Vi fick också pinnar att äta med - hem och träna :) 

Kramar om er alla därute ♥

2 kommentarer:

Anna sa...

Hej gud vilken härlig arbetsresa ni haft. Och ni får se till att gömma te koppen riktigt bra så den inte går sönder i något utbrott fö det är ju synd med en sådan vacker te kopp:)

Nina sa...

Ja jösses, inte undra på att ni blev trötta av alla intryck och upplevelser. Men vilka minnen ni har efter resan :)

Tog dom illa upp om ni lämnade mat på tallrikarna? Det var väl ganska mycket mat ni fick med alla rätterna?!... Och vissa smaker kanske bara inte går att få ner om man är ovan och dessutom mätt.

Nu är man nyfiken på dag 6 :)
Hoppas ni har en skön helg!
Kram Nina!