måndag 19 december 2011

Sjukt i skolan..... + Japan, hemresedagen

Dags att sparka igång ett inlägg kanske....
Lite turbulent i skolan när det gäller personal just nu. Sjukdomar hägrar både bland de som jobbar och deras barn så de VAB-ar. Sonen fixar det hyfsat bra ändå, tycker jag, även om harmonin kanske inte är helt 100. Men man får vara nöjd med att det är så bra som det är. Sjukdom kan man inte råda över.

I morse var sonen väldigt trött och man fick ett "idiot" till svar när man väckte honom eller sa nåt till honom. Så jag la in den lägsta växeln jag hittade och försökte lindra så mycket som möjligt. På nåt konstigt sätt växlade han humör innan han åkte iväg. Humöret blev nästan på topp och vi spelade över både han och jag åt det glada och tokiga hållet till slut. Men vad gör man inte för att få lite husfrid och glatt humör.....

Nu på kvällen är det lugnt, men det tog en stund innan han landade när han kom hem efter skolan. Inget utbrott eller så, men ändå uppe i varv.




Fick en idé här idag om hur man skulle kunna förbättra nån typ av bildschema för en vecka i taget. Känner att det inte skulle vara så dumt för sonen att få lite överblick över veckan. Jag satt och tittade i en katalog vi har på jobbet och fick syn på en whiteboardtavla som var indelad i sju dagars kolumner. Men jag fick en chock när jag såg priset så det blir nog inget av med att köpa den. Man kan nog fixa till det med nåt billigare alternativ och lite fix och trix, tror jag. Om jag lyckas så lägger jag upp bild på den sen ☺

Nu tänkte jag redogöra för det sista på Japan-resan. Har ju avslutningsdagen kvar.

################################################################################################################

Japan-resan dag 8 = hemresedagen

Måste nog först svara på nån fråga jag fick på ett inlägg för ett tag sen. Frågan gällde om de tog illa upp när vi lämnade mat, om vi alltså inte åt upp allt som de serverade? Nej, det var inget vi märkte iaf. De var väldigt artiga och vänliga. Såg de att man inte ätit upp men ändå såg klar ut, så frågade de om de kunde ta tallriken. Då var det bara att säga att det var ok att plocka ut tallriken.
Det stället som var svårast att få ner all mat var på "pyjamaspartyt"! Det var så ofantligt mycket mat den kvällen så det fanns inte en chans att trycka i sig allt detta. Som tur var så var det lock på det mesta som det serverades i så då syntes det inte att det var mat kvar :)
Nu till resan:

Som sagt, vi avslutade vistelsen i Japan med att gå på McDonald´s - gott!! ☺☺☺ Sen vandrade vi hemåt genom natten och tog avsked. Samtidigt som vi längtade hem så kändes det mycket vemodigt!



Nåja, efter McDonald´s och den sista ölen så sov vi en natt för att äta den sista frukosten innan avfärd. Upp kl 6 som vanligt.... Men vi hade ändå tur - det tyska och franska gänget skulle ÅKA från hotellet kl 6 så de fick gå upp ännu tidigare än oss!

I bussen på väg till flygplatsen utanför Osaka tog jag nu de sista bilderna genom fönstret.






Här blir man påmind om Sverige:  IKEA skymtar på bilden ☺



Vi var framme i god tid på flygplatsen och lokaliserade vårt plan som skulle ta oss till Helsingfors.





Väl ombord på planet fick vi en stunds väntetid när vi rullat ut på startbanan - ett plan som skulle landa korsade vår väg.




Men iväg kom vi iaf. Och vad gör man nu i 10 timmar? Man blir lätt rastlös av att sitta still så länge. Hela resan var ju på dagtid så det var ju inte läge att sova, åtminstone inte för mig även om vissa kanske kunde slumra stundtals. Tittade väl på nån film, men mycket mer blev det inte gjort för mig.

Efter ett tags sittande så upptäckte jag en man som satt snett framför mig snett över gången. Han var en otroligt duktig konstnär. Han ritade av flygplanet och även hur det såg ut invändigt där vi satt.






Det verkade som att han skrev nån typ av dagbok över sina resor. Efter ett tag tog jag mod till mig och gick fram och pratade med honom. Jag fick låna blocket och bläddra lite och fota av det jag ville ☺ Jag blev mycket imponerad och sånt här fascinerar mig otroligt! Han var verkligen duktig!

Efter nån timme till är det en kille i vårt gäng som tar mod till sig och ber konstnären teckna av hans 3-åriga dotter :) Och det gör han så gärna!




Ja, tiden gick iaf när vi satt och studerade och beundrade den här mannens konstverk. Och vilket minne den här killen fick ta med sig hem och rama in!! Wow! Av en okänd konstnär antagligen från andra sidan jordklotet ☺

Eftersom det var åtta timmars tidsskillnad så åkte vi bakåt i tiden.... hm.... iaf så var det soluppgång nånstans över Ryssland!




Sen blev det mellanlandning i Helsingfors för att byta till ett något mindre plan.




Där fick vi reda på att planet som skulle ta vår engelske ledare till England blivit inställt. Det var nog oväder på G, men vi fick iaf lyfta till Landvetter. Men det var en otroligt skakig sista halvtimme när vi närmade oss Göteborg. Usch! Läskigt, men jag försökte intala mig att de vet vad de gör när de släpper upp ett plan i luften..... Ner kom vi även om det blev en anings handsvettigt :/

Ja.... nu är det slut.... :(
Jättekul att ni velat "följa med" på resan! Det har varit lite av nån typ av terapi för mig att skriva om den. Dels kommer jag ihåg bättre vad som hänt och dels blir uppskattningen ännu större när jag gått igenom resan på det här sättet. Helt fantastiskt har det varit som ni säkert förstår.

Många tankar av tacksamhet går naturligtvis till de tre killar som tog hand om vår son här på hemmaplan. Han fick må så bra som det bara gick i den här situationen - helt suveränt bra jobbat av alla inblandade. Det hade nog inte kunnat blivit bättre. Här ser man vad tryggheten betyder för sonen! Det är A och O för att vardagen ska fungera.

Resan kom också vid rätt tillfälle. Sonen hade hunnit landa i nya skolan, det hade inte funkat så bra att lämna honom hemma i den turbulens som var den första tiden på nya skolan. Rätt tillfälle var det också tack vare att alla tre killarna var tillgängliga för det här uppdraget.
Så tusen TACK till er som gjorde denna resa möjlig för mig och mannen ♥♥♥ Resan blev ett minne för livet!

3 kommentarer:

Mamma Z sa...

Ja jösses vilken RESA du vännen.. sitter bara o ler när jag läser allt ni fått vara med om. underbart. Och det var säkerligen menat att ni skulle få vara med om detta just nu och här..

Jättekramen ♥

Nina sa...

Tack!!! För att du har berättat om resan! :) Det har varit jättekul att "följa med" och jag förstår att ni har en hel del att smälta. Det måste kännas som ni varit borta jättelänge med tanke på allt ni hunnit, samtidigt som det måste gått fort när det var så intensivt.

Hoppas ni nu får en lugn vecka, trots sjukdomar lite här och var.

Kram Nina!

Anonym sa...

Hej tack för en härlig blogg. Jag vill bara informera att i Japan ska man lämna kvar mat så att de ser att man inte har fått för lite mat. De flesta Japaner vet att västerlänningar har andra seder så de tar oftast inte illa upp om man äter upp all mat.