onsdag 17 oktober 2012

Tandläkare och älg

Idag känner jag mig piggare efter den halva vilodagen jag fick igår. Ni är så söta i era kommentarer ♥ - och ja, jag ska verkligen försöka ta hand om mig nu :)

Efter att ha vilat när Turbo var i skolan på fm igår så var det dags för mig att ta honom de fyra milen till tandläkaren. Vi försöker alltid åka så vi är där lagom till hans tid är inne för att inte behöva sitta i väntrummet onödigt länge. Igår var tandläkaren lite sen och Turbo blev lite orolig. Jag fick försöka förklara och lugna honom med att det säkert var någon före oss som tog lite längre tid än de räknat med. Sen satt vi och läste tidningen i min mobil.
En riktigt bra tandläkare har vi fått tag på. Han har fått heta både det ena och det andra av Turbo, men han tar det med ett leende. Igår var det en massa "dumma" frågor från Turbos sida som han fick svara på... men det gick bra det med ;)

När vi är hos tandläkaren kör jag alltid med en belöning för Turbo om han försöker göra så gott han kan. Men jag ser i ansiktet på honom hur jobbigt han har det. Skärpningen är maximal, men jag vet att han kan lyckas. Och han fixar det varje gång med lite påminnelser emellanåt om belöningen som väntar i bilen! Men visst är det en pärs för oss båda så vi pustar nog båda två när vi är på väg hem de fyra milen. Under de milen hinner vi varva ner.


Höstrusk igår

Idag är det onsdag och enda dagen i veckan han är kvar på fritids/korttids efter skolan så jag får jobba heldag. Denna dagen har verkligen blivit lite speciell med rutiner som ska följas varje onsdag när jag hämtar honom strax efter kl 16. Först ska vi in på Willy´s (oftast går jag in ensam och Turbo väntar i bilen) och där ska det handlas tre saker som alltid ska vara samma. Nu var en av grejerna slut idag och jag väntade mig ett mindre utbrott när jag kom ut i bilen. Men det blev bara en liten protest, sen godtog han reserven jag köpte i stället.

När vi sen rullar hemåt så ska vi köra en omväg som tar drygt dubbelt så lång tid mot den vanliga vägen (15 min i stället för 6 min). Det är farligt att göra en sak en gång för det blir lätt rutin att man ska göra det varje vecka sen. Samtidigt är det lite mysigt att köra en skogsväg i stället för stora riksvägen. Varje gång vi kör där så säger jag att "idag ska jag stanna och fota älgen". Det har blivit ett stående skämt. Men idag så KOM ÄLGEN :)
Men hur lätt är det att få en skarp bild på en skygg älg?? Inte alls lätt, men den fastnade iaf om än lite kamoflerad!



För er som inte vet det så går eller åker jag inte många meter utan att kameran är med mig ;) Annars kan man ju missa nåt....

Nu på kvällen trodde jag också att det skulle köra ihop sig och bli ett rejält utbrott. Inloggningen till X-Box 360 när man ska spela via nätet har vi glömt bort..... Det var så länge sen han skulle logga in så ingen av oss kommer ihåg det. Ett rejält streck i räkningen för Turbo, men detta tog han också bra när vi lyckades förvilla honom till slut och leda in honom på något annat. Skönt - för den motgången hade kunnat leda till att han rev hela vardagsrummet om han varit på det humöret! Här ser man att han klarar vissa motgångar om han är i bra balans i övrigt.

Nu ska vi se om det blir nån ordning här så vi får i säng Turbo i god tid ikväll. Det märks att han är lite spattig och behöver nog säkert sova ikapp lite till. Jag har gömt mig i källaren så mannen får fixa det alldeles ensam :)
Sov gott allesammans när det blir dags för sömn ♥

2 kommentarer:

Tina sa...

Ja tandläkaren är ett laddat besök varje gång här med. Och känslan när man går därifrån håller jag med om ! Fin älg du fångade på bild ! Var meningen med omvägen såklart ! Hoppas ni får det lugnt och att det flyter på så du hinner komma ikapp lite till. Må gott goa du ! Kramar Tina

Anonym sa...

Vad gör ni när ni lyckas avleda honom?
Sam kunde vi göra så med tidigare men inte nu längre.
Klok du är som har kameran i beredskap för man vet ju aldrig..

Kram på dig
Mamma Z