torsdag 31 maj 2012

Extra korttids och lite svar

Det gick hyfsat smärtfritt i morse också att få iväg Turbo till skolan. Man vet ju aldrig nu när det är annorlunda med vikarie på plats, hur han ska reagera. Men det var inga problem. Hur det har gått under dagen där har jag ingen aning om just nu. Turbo blev hämtad efter skoldagens slut av korttidspersonal Mt för att åka direkt till korttids. Det betyder att det är ett extra dygn där detta veckoslut. Jag och mannen ska iväg tidigt i morgon bitti så det blir smidigast så här. Men jag är otroligt nyfiken på hur det har gått på skolan idag. Tyvärr får jag väl ge mig till tåls tills söndag eftermiddag innan jag får veta något. Men jag litar helt på assistent C och även P att de tar väl hand om honom. I morgon kör Mt Turbo till skolan och T hämtar honom till korttids efteråt sen. Skönt att de fixar det så bra.




Det finns inte så mycket mer att tillägga här idag eftersom jag inte träffat Turbo annat än i morse. Men jag kan ta och svara på nån fråga jag fått.

A frågade om vi använt oss av timstock och även provat med social berättelse vid läggdags, med glad gubbe om han snällt går och lägger sig och ledsen gubbe om han bråkar?
Timstock använder vi oss av många gånger. Tyvärr har han börjat med att förhala tiden och vilja ha påfyllning av minuter när de som vi satt från början har gått.
Seriesamtal vid läggdags.... det var nog i så fall längesen vi gjorde nåt sånt vid just det tillfället. Jag tackar för det tipset, man blir lätt lite hemmablind och tänker inte på såna självklara saker! Ska nog prova det för jag vet att det är bra. Samtidigt så ligger nog största problemet i att Turbo blir störd när vi är två vuxna omkring honom, det blir lätt kaos för honom om det är för många runt honom.




Jag fick också en fråga från "bluees". Ber om ursäkt för att det dröjt lite med svaret! Ska göra ett försök att svara nu. Kopierar in din fråga så jag får med allt:
Eran son kan han inte klara att vara själv i poolen? Kan ni inte göra en bildserie med hur man uppför sig i poolen? Och att belöningen om han uppför sig är att få vara i poolen själv? För det är ju ändå på tomten, och ni kan ju kanske ha en babysitter lite osynlig så ni hör om han gör något dumt. 

Bra tankar där och jag förstår hur du menar. För Turbos del är det inte själva uppförandet i sig som är problemet. Han skulle kunna bada själv och uppföra sig som man ska. Det är bara det att skulle något gå snett eller inte bli som han tänkt sig så behöver han omedelbar ledsagning vidare. Det gäller att läsa av hans ansikte och är det något som går snett så kommer ett utbrott blixtsnabbt  om man inte är med och kan avleda direkt. Det har hänt att han i ilskan stuckit hål på poolen i ett utbrott fast det har varit annat tillfälle än då han badade, men vi vet att det kan hända om man inte är med..... Sen är det förstås olika från dag till dag hur stabil han är.
Att ha ett belöningssystem för honom i den här situationen är inget jag vill prova. Går något snett så vet jag att han inte kan styra sig utan här är det nog endast KBT som kan hjälpa honom. Därför blir ett belöningssystem i så fall bara nederlag för honom. När allt är stabilt och flyter på som det ska har han inga problem med att uppföra sig i poolen.

Hoppas ni fick de svar ni ville ha, annars är det bara att fråga igen :)




Ikväll ska jag inte bli gammal i soffan. Trötthet och nästan feberkänning ikväll igen, men det känns som det går åt rätt håll trots allt. Och i morgon har jag lite på programmet.... mmm.... vi får se hur det går..... Jag ska försöka sova gott under natten iaf. Natten till idag blev inte så bra.... mitt i natten slängde jag ut min kära man från sovrummet, haha den stackar´n!! Han har gått och blivit dunderförkyld och inte går det att sova i samma rum som en sån heller ;) ♥ Nä, go´natt på er ♥

1 kommentar:

Anna sa...

Hej. Tack för svaren. ja eran son skulle behöva Kbt och det nu.

Okej vad synd med timmstocken.
Kan man inte använda serie samtal där med. Glad gubbe för att följa den och ledsen gubbe om man fuskar. Eller så kan ni väl använda en sigvarts tavla. eller vad den heter. en tavla där ni kan ha scheman och där det även blinkar när tiden är slut.

Eller kan han klockan?
För han verkar ju lire finurlig när han förstår att man kan förhala eller få extra minuter.

Ni kan ju även testa att sätta en ägg klocka på 10 min tex. om det låter för högt kan man ju ställa något annat på tex 10 min. och säga med seriesamtal eller något och förklara att om du lyssnar nu och håller tiden så blir det glad gubbe annars ledsen gubbe.

och belöningssystem kan man använda med Kbt.

Jag har själv gått Kbt dock har jag haft det i form av hem uppgifter och för att berarbetta saker.

ett tipps jag kan ge er är att med Seriesamtal förklara något av hans icke acceptabla beteende och prata igenom att han i stället för till exempel att skrika när han blir arg så ska han gå fram till sin assistent om han är i skolan och nu sin vikarie. och det behövs kan du använda pictorgram bilder och göra en serie. Till exempel kan den heta sonens namn och vad gör vi när min hjärna bara vill skrika?

Och med pictorgram bilder och vanliga foton eller bara pictorgram.
Och är det för känsligt för turbo att inse att han gör fel.

Kan man skriva när kalle blir arg. Att göra det som att någon annan blir arg.

Du börjar med en bild där du visar när Kalle är i skolan. Och en en bild där Martin säger något dumt eller gör något dumt kanske sparkar i något. Då kan man ha Martin + Stefan där det visar att det är dumt att slå någon annan människa.
Och efter varje pictorgram serie med bilder även ha seriesamtal om det.

Det kanske låter krångligt men det kan funka.

Och platsa in och sätt upp det ni pratat om på väggen så du varje dag kan gå igenom den. Eftersom många med autism har svårt att generalisera så får ni ta ett problem i taget tills det är åtgärdat och tills det har en acceptabel utväg. och sen göra samma sak med nästa beteende.

Hoppas allt löser sig. super bra blogg :)