Igår kväll vid läggdags så nystade jag lite i vad som inte varit ok för min son under dagarna på "fritids". Tisdag, onsdag och även idag så är han mycket labil på eftermiddagarna och kvällar. Märks tydligt att det är något som han inte trivs med. Vad det är vill han inte berätta, han har aldrig pratat fram vad som är problemet, han har inte den förmågan att sätta ord på det utan hjälp på traven. Antingen får man gissa sig till det eller försöka lirka fram det på annat sätt.
Ett sätt som vi fick höra om på en kurs vi var på, var att använda sig av papper, penna och gubbar med olika ansiktsuttryck. Det bygger på att man vet vad han har sysslat med. Nu hade jag sett hans fickschema och visste vad de gjort. Jag skrev upp de olika sakerna och sen fick han kryssa det som han tyckte stämde med respektive sak.
Syns tydligt här att allt varit bra förutom lunchen! Han sa att de sitter alltid vid olika bord nu under lovet... Tänk vad lite det är som kan störa honom så mycket!! Under skoltid sitter han alltid vid samma bord och har alltid samma människor runt sig. Alla sitter alltid på sina bestämda platser vid hans bord. Och nu är det plötsligt nåt annat som gäller denna veckan, och det är olika varje dag. Stackarn, vad rörigt det kan bli.
För några veckor sen var det något liknande, vi förstod att något under dagen inte varit bra. Då använde jag samma metod. Då kryssade han ledsen mun på SO-lektionen. Spontant sa han att man får skriva så mycket, han blir alldeles rörig i huvudet... Så bra att få reda på det, jag förmedlade det till läraren. Vi kom överens om att han inte ska skriva så mycket med penna utan använda sig av datorn mera. När han ska skriva så ska det vara raka direktiv så han vet exakt vad han ska göra.
Tänk vad mycket man kan få ut av några enkla gubbar...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar