söndag 8 januari 2012

Turbulent hos Turbo!

Nu är den här dagen snart till ända och därmed också ledigheten slut. Nya tag nu då... och vi har ju fulladdade batterier så vi ska väl inte klaga, jag och mannen. :) Men efter en sån här ledighet kan man mycket snabbt kastas in i en vardag där batterierna töms väldigt fort, det vet vi av erfarenhet. Vi får se hur det blir denna gången, förbereder mig på en sämre period då korttidsvistelsen för Turbo (sonen) inte riktigt blev som vanligt.
Ingen av den ordinarie personalen jobbade dessa dygn utom de sista timmarna idag då E jobbade. Och tur var nog det att det kom en trygg person de sista timmarna.




Det verkar som Turbo haft nåt utbrott tidigare i veckan eftersom de ringde efter mera medicin. Medicinen försvann vid ett utbrott (han gör så ibland när han inte är på humör vid medicinintaget, det gäller att hålla koll så han är lugn just då). Reserven O jobbade ett dygn i början, sen var det tjejen L och sen nya J som skulle jobba var sitt dygn. Efter det skull O komma tillbaka ett dygn, men han hade lagt sig i magsjuka. En snabb inryckning av M som aldrig jobbat med Turbo på korttids, men de har träffats på skolan ett par gånger. Under E:s pass idag hade Turbo fått nåt utbrott så maten flög allvärldens väg.... kände igen beskrivningen av utbrottet.... han reagerade precis som hemma.... Skönt att det var en erfaren personal vid det tillfället, viktigt med en lugn och stabil person i det läget, någon som känner Turbo bra!

Men jag är inte förvånad över att Turbo fick utbrott efter såna här dygn med lite röra bland personalen. Det var väl nästan väntat att det skulle komma ut något.
Turbo har fått sin present nu (ny mobil) och jag hoppas verkligen han kan vara rädd om den, trots att han är lite labil efter korttidsdygnen.



Jag hoppas humöret lägger sig snabbt. I morgon är det dags för korttids/fritids igen när jag jobbar, men då är det ordinarie T som möter upp. Hoppas han kan lugna ner situationen nu och få Turbo att landa igen.

Som sagt - nya tag nu inför en ny vecka. Skolan börjar inte förrän på torsdag, men det ska bli skönt med lite vardag igen sen.
Kramar till er alla som kikar in och läser här ♥

2 kommentarer:

Tina sa...

Ja det är inte mycket som behövs här heller för att det ska bli stökigt och ilsket. Hoppas det vänder hos er och att skolstarten blir bra. Kram Tina

Anonym sa...

hej.en fråga bara brukar ni ge turbo allt han ber om? När jag var i han ålder och fortfarande hade diagnoserna autism och adhd då fick jag vackert vänta på att mina spar pengar skulle växa. Det fick jag tidigt lära mig att trotts att du har diagnoser så får du inte som du vill och du kan få 1000 utbrott vi bryr oss inte.Då höjer vi bara din medecin. Men om du sköter dig så höjer vi inte din medecin så jag levde under ständigt medecin hot och ständigt hot om att inte få gå ut om jag inte skötte mig. Visst det är inte heller bra . och lika när jag krachade bildskärmen på datorn jag fick int en ny bildskärm jag fick utegånsförbud och fick inte träffa min kontakt person på flera veckor och jag fick åka till kortids men fick inte vara med på några utflykter utan jag var inlåst där med. så jag lärde mig rätt snabbt att inte göra sönder saker för jag visste att det skulle straffa sig i längden. Man kan vara sträng mot ungdomar med autism och adhd man får bara räkna med extra utrbrott precis som hos en 3 åring. När en 3har lärt sig att det blir konsekvenser av en handling då slutar den med det betendet. Nu kanse din son har svårare autsim än av jag hade för jag hade först asperger och sen atypsik autsim och slutligen fck jag diagnosen bordeline i stället och drag av schitsfrini och bioplär sjukdom. förstår om det är svårt att säga nej men eran son måste lära sig att han inte ka nfå det han ber om jämt. för annars blir han besvärlig för personalen som ska jobba med honom på ett gruppboende. vet att det inte är lätt men börja redan nu så lär han sig. säg att han kraschar sin mobil i ett utbrott ge han inte en ny mobil utan rita ett seri samtal där ni ritar sönder mobil=ledsen gubbe. =ledsen gubbe ej ny mobil. ledsen= ej ut på en vecka.
Utbrott= ingen dator. Och sen låter ni han få det att sjunka in. till sist lär han sig av sina konsekvenser. Men sen känner jag ju inte han men tänkte att då har inte har någon utvecklingstörning då borde det funka att vara så sträng .Jag fick diagnosen lätt utvecklingstörning när jag var i tonåren men att mamma var sträng hjälpte mig dock var hon för sträng och elak men om du hittar ett mellanläge där. för eran son tycker inte jag förkännar någon mobil efter vad han gjorde med datorn. det visar på att han större problem att han utöver sin autism kanske har någo form av utvecklingstörning. för känner en del med adhd utan autism och de har lärt sig att går något sönder ja då är det sönder och jag får vackert spara ihop till en ny dator. Gör allt för att inte kritisera eran uppfostran då ni känner er son bäst. Men då jag träffat barn ochu ungdomar med autism och adhd då vet jag att det är lätt för mig att säga något men svårt för föräldrarna att verkställa då det i vissa fall blir uttbrott i en veckas tid och att man i det läget behöver höja dosen av lugnande. Men vet även att en lagom sträng uppfostran med hjälp av schema och serisamtal hjälper om man inte har en utvecklingstörnig kan funka på en del som har utvecklingtstörning om den är väldigt lätt.
Förlåt om jag trappar er som familj på tårna men vill bara varna för att eran som kan bli såpass outhärdlig för personalen på gruppboendet eller vart han nu ska bo sedan om några år att han blir iväg skickad till ett behandlingshem på tvångsvård jag har även som endast 21 åring sätt det hända elever som gått i både särskolan och resurs skola och vanlig klass.