onsdag 18 januari 2012

Smått stressande

Här hemma flyter det på med Turbo. Det är relativt lugnt men ändå lite dallrande. Han är hyfsat lugn men ändå rätt krävande av oss runt honom. Det märks att han är lite i obalans just nu - tusen gånger om dan får man svara på frågorna: "Är du bög?" eller "Är du fet?". Det är såna där upprepningar han har för sig när han inte är nedvarvad utan det är något som ligger och gror i honom. Han har just nu också en del tics och de kommer när något är stressande eller oroande.




Något som också är krävande för oss föräldrar är att han blivit så oerhört ljudkänslig och behöver ha koll på allt. Alla plötsliga ljud som uppkommer så kommer frågan blixtsnabbt: "Vad var det?" och man måste svara omedelbart. Ett ex. från idag var när jag tappade en blyertspenna i golvet - inget som ger nåt jättehögt ljud ifrån sig, men han frågade direkt. Och svar måste ges....

Likadant är det när jag och mannen pratar med varann. Han ifrågasätter i stort sett varje mening vi säger och behöver ha en förklaring. Förut har han nöjt sig med att man sagt att det är vuxenprat, men det nöjer han sig inte med nu. Liiite påfrestande är det om jag och mannen behöver prata med varann och att man då måste förklara varenda mening för någon annan.... Så ni förstår att jag och mannen inte pratar så mycket med varann längre... ☺.... tur vi varit tillsammans så pass länge och att kemin stämmer till 110 % mellan oss så vi vet var vi har varann... men det är påfrestande i längden.




Sådärja, nu har jag gnällt av mig lite.... äsch, jag tar lite till när jag ändå håller på och gnäller..... Turbo har kommit in i en ny fas i livet. Han har alltid haft ett stort sömnbehov, men nuförtiden har han svårt för att somna på kvällarna och ligger vaken länge. Oftast har han inte somnat när jag - som är den siste i säng här - går och lägger mig. Det betyder nu att jag och mannen inte längre har nån egentid på kvällarna som vi alltid har haft. Klart att det också i sin tur är tröttande.

Nog med gnället för idag (f´låt för gnället). ☺ Ska nog krypa ner i sängen nu för att vara någorlunda pigg i morgon igen. Vi "ses" i morrn! Sov sött och kram på er ♥

PS. Tack så jättemycket för era kommentarer på förra inlägget - de värmde så in i djupet av mitt hjärta ♥

2 kommentarer:

ann sa...

Du har inte lätt med Turbo men vilken tur att han har er som föräldrar som direkt känner då något inte är bra.Min yngsta son behöver också sova många timmar för att orka bra med skoldagarna.15-åringen sover bra och är pigg.13-åringen har svårt att få tag i sömnen,äter melatonin tabletter och ibland hjälper de honom.Han fick sömnsvårigheter då skolan inte fungerade.11-åringen som har autismen har svårt att få tag i sömnen periodvis men klarar skolan bra.Så olika är de på mina diagnos barn men gemensamt med dem alla är att de sov dåligt då de var små.Väldigt fina bilder du tagit.Kramar från Åland.

Daniela sa...

Hej!
Jag är en 15 årig tjej och älskar att läsa din blogg den är jättehärlig.Jag går i en specialskola själv men har bara problem i några ämnen.
Mvh:Från Finland