måndag 30 januari 2012

Tufft Diagnosland

Hur ska jag börja nu då - en turbulent dag här....

Morgonen blev ingen höjdare med Turbo. Han var lite sur och tvär och brötig och lite utbrottig. Men han kom iväg med taxin till skolan iaf. Vet inte riktigt vad det oroliga berodde på, men det kan ligga och gnaga i honom nu att Mk - hans assistent på skolan - har sagt upp sig och slutar om några veckor. Han fick reda på det i fredags på skolan.

Jag åker sen och jobbar och kommer hem lagom innan Turbo kommer hem. Hinner få ett telefonsamtal från skolan... det hade varit minst sagt turbulent där idag. Den personen som var uppsatt i schemat för att vara med Turbo så gott som hela dan var hemma och VAB-ade! Japp... Den nyinsatta vikarien tar hand om min son.... och det smäller rejält efter 1, 5 timme! Inte lätt att vara vikarie inte.... Den enda ordinarie personalen fick ta över och vara med min son resten av dan, men det hade visst gått bra sen.




Här hemma är det hyfsat lugnt nu efter lite turbulens precis när han kom hem. Men bara han landade så lugnade det ner sig sen. Men skulle tro att läggningen kan bli besvärlig, det gäller nog att gå på tå lite.... Jag har en känsla av att det där med personalbytena sätter sina spår hos Turbo.... Vi bokade in ett möte med personalen på skolan på torsdag så får vi lite mer information.

Alldeles nyss fick jag ett värmande sms från en vän i den närmaste bekantskapskretsen här. Hon tackade för mitt stöd, hon lever också i diagnoslandet och hade vidtagit drastiska åtgärder idag för att försöka vända sonens liv till det bättre. Hoppas hjälpen finns där nu, men det verkar iaf som responsen fanns ifrån bl a socialtjänsten... Skönt att man kan stötta varann i Diagnosland, ibland bara genom att finnas där. Usch ja, det händer mycket i det här annorlunda landet nu tycker jag. Men, men, det är tyvärr bara att kämpa på.... 




Jag pratade med äldste sonen Charlie idag med tanke på gårdagens inlägg och han tycker det är ok att jag skriver mina tankar om hans skolgång. Det är inget märkvärdigt men ändock en tanke som jag vill förmedla.... Så ni som vill läsa det får hålla utkik, för vilken dag som helst kommer det :)

Nu ska jag ladda inför kvällens läggningsmatch.... kanske går det bättre än väntat....
Kram på er ♥

3 kommentarer:

ann sa...

Jag kan nog förstå att Turbo är ur balans nu då han vet att hans assistent skall sluta om några veckor.Att sedan en ny person fick ta över idag visar på hur viktigt det är med personer som känner honom.Vad bra att den ordinarie personalen tog över så att resten av dagen blev bra.Vad bra att ni skall ha möte med skolan redan på torsdag..hoppas de hittar en bra lösning för Turbo.Hoppas din väninna får den hjälpen hon behöver för sitt barn så att han börjar må bättre.Vad roligt att Charlie är villig att dela med sig av sin skolgång.Styrke kramar från Åland.

Anonym sa...

Jag är glad att jag hittade en till blogg i Boråsområdet som handlar om ADHD och liknande.
Ser fram emot inlägget om hans skolgång.
Kolla gärna in min.
http://www.tourettebloggen.se/

Ta hand om dig.

Nina sa...

Kraken :( Jobbigt för honom med alla förändringar och personalbyten. Synd att "allt" ska komma på samma gång..
Ja, det är ju jobbigt för er med, så klart. Styrkekram!

På Sandras skola sätter dom ALDRIG en vikarie på henne, och inte på korttids heller. Hon fixar det inte. I första hand möblerar dom om i planeringen och sätter vikarierna hos dom eleverna som fixar det. Finns det inga ordinarie till Sandra så ringer dom hem och då får Sandra vara hemma, men det har hittills bara hänt en eller två gånger på korttids, aldrig i skolan.

Hoppas det lugnar ner sig för er snart och att turbo finner ro..
Kramar om!
Nina