söndag 23 november 2014

Händelserikt men ändå lugnt

En ganska lugn helg har vi lyckats åstadkomma så här långt. Turbo har varit på gott humör och ingen oro har legat och dallrat i honom, så då flyter det på ganska bra - med våra mått mätt förstås. Morgonlandningen igår(lörd) tog väl en aning lång tid, men annars får vi vara nöjda!

Jag och mannen har turats om att assistera sonen. Mannen har också varit iväg ett par gånger nån timme, i övrigt har vi hållit oss hemma. Jag har, mellan varven, gjort lite nytta men ändå i min egen takt.
Jag har bakat bröd till mig (utan vete)....




..... bakat kladdtårta (utan vete)



..... gjort müsli (utan vete)




.... och även hunnit med att glögga lite också ;)


En förlamande trötthet dök på mig på lördagseftermiddagen (men det var INNAN jag drack glöggen ☺☺☺), men då gick jag snällt och la mig på sofflocket nån timme så var jag redo för kvällens bravader sen. Men de bravaderna var inte värre än att äta tacos och se på "Så mycket bättre" med familjen! Som tur är så gillar Turbo musik, så det programmet vill han gärna se. Men det funkar inte utan en massa anpassningar runt bordet.... och så får det bli om vi ska kunna ha en hyfsat bra familjekväll.




Min stora uppgift under helgen var ju att försöka berätta för Turbo att assistent Timmy kommer att skära ner på sin arbetstid och därmed sluta sina pass här hemma. En stor förlust igen förstås, men med en del pusslande från både Nisse, Timmy och Kents sida så ser det nu ut som vi kan få en ganska bra övergång till något annat (något som bara finns på planeringsstadiet än). Nu har jag presenterat övergångsschemat för Turbo och jag tror det måste smälta in hos honom innan vi får någon riktig reaktion. Samtidigt kom det också fram hur mycket han saknar Kent här hemma.... 


Men vi är sååå glada och tacksamma för att alla tre killarna gör så det blir så bra det bara kan i det här läget! Vi har nu fått ihop en tillfällig lösning som sträcker sig över december och januari. Sen är inget klart (mer än att det finns en reservplan från assistansbolagets sida), så vi får se hur det utvecklar sig. Jag ska berätta mer om det här snart, ska bara invänta ett möte som vi har nästa vecka, sen tror jag att jag kan skriva om hur allt ligger till med alla som slutat men som på något konstigt sätt ändå finns kvar till viss del....




Under helgen fick jag också tillfälle att visa lite bilder för Turbo, som jag tog i onsdags när jag och mannen var och tittade på gymnasieskolan i grannstaden som vi i det här läget hoppas på för Turbos del. 




Vi tittade igenom bilderna och ja, lite tillknäppt blir han ju. Inte så konstigt egentligen, för hur som helst så kommer det att bli en radikal förändring från hur det är nu till hur det kommer att bli till hösten. En bekymrad fråga ställde han: "Kommer jag att gå med andra elever då?" Vi vet att han behöver sitt lugn runt sig och det där är en fråga som vi måste ta tag i för att se om det går att ordna miljön så lugnt som möjligt för honom. Vi har bara börjat nysta i framtiden än, så fortsättning lär ju följa.... Vi vet ju inte ens om han kommer in där....

En liten utflykt blev det i eftermiddags med familjen. Turbo ville in till stan och äta så det är bara att passa på när han vill ut. Gott och mysigt som vanligt och jag njuter när vi kan åka alla tre till stan och det funkar!! Detta trodde vi inte ens för ett halvår sen. Härligt med såna framsteg!

För att summera så tycker jag det blev en bra helg. Vi har kunnat prata om både gymnasium och att Timmy slutar här hemma, men fortsätter med skolassistansen. Så nu är dessa avslöjanden klara - skönt!  

Kram och må fint i söndagskvällen ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Ni är fantastiska!
Hoppas resten av helgen får vara någorlunda lugn nu när allt sjunker in hos Turbo.
Kramar om!