lördag 25 januari 2014

97 år..... och Hundraåringen!

Gårdagen - alltså fredagen - blev en lite annorlunda dag för Turbo. Iväg till skolan som vanligt och där väntade assistent Nisse på honom. Lite oroligt hade det varit där och jag kommer till orsaken sen. Men allt gick väl på förmiddagen iaf och det är ju alltid skönt.

Jag och mannen jobbade som vanligt och mannen åkte hem vid lunchtid för att möta upp Turbo efter skolan. De var hemma en dryg timme tillsammans och sen kom Nisse (igen) för ett extrapass här hemma. Mannen åkte iväg och hämtade upp mig på jobbet. För att åka på en begravning - igen! Två begravningar på en vecka, känns som två för mycket :(

 

Denna gången var det en mycket gammal man - hela 97 år som somnat in. Denna man lärde jag känna när jag var sex, sju år nånting. Han har flyttat mycket i sitt liv, och jag och mannen har flyttat långt också men de senaste ca 30 åren har vi bott i grannorterna så det har varit nära varann igen. Blir tomt när en så gammal man går bort, men skönt att han ändå haft ett hyfsat friskt och fint liv. Några av hans sista ord var så värmande och uppmuntrande.... Jag ler samtidigt som ögonen blir fuktiga <3.

Ett stort tack till assistent Nisse som fixade och trixade för att kunna ställa upp här hemma så både jag och mannen kunde komma iväg. Ett tag såg det mörkt ut, men det gick. Det är vi glada för!

I början på veckan bestämde Turbo att han ville gå på bio och se Hundraåringen. Vi har frågat honom tidigare om inte han ville gå och se den, men han har nekat. Men efter att ha sett Guldbaggegalan så ändrade han sig. Så igår kväll efter begravningen åkte mannen och Turbo in till stan för att se den. Tvära kast för mannen, men man har inte så stort val i en sån här familj. Och när Turbo äntligen ville iväg och göra något så blir man ju bara glad för det!

Bild lånad från sf.


Men det var utflykten till stan som antagligen oroat Turbo hela dagen och som Nisse fick känna av lite. Ändå är det Turbos förslag så det var inget som vi vuxna "drog med" honom på. Fascinerande att se och märka hur vardagliga ting, men ändå annorlunda, påverkar honom under en hel dag. När de väl kom iväg i bilen in till stan så blev det lugnare och allt hade gått jättebra. Efter bion var de på favoriten Burger King och käkade. Mannen försökte få med sig Turbo till stans bästa pizzeria, men det gick inte. Burger King skulle det vara och så fick det bli!

Nöjd och glad var han iaf när han kom hem på kvällen ungefär samtidigt som jag kom med bussen från jobbet! Han var lite sprallig.....

I morse när han vaknat upp ganska sent, så råkade vi av en händelse komma in på vår dröm. Genom bilder gick vi igenom lite igen. Vi måste försöka bearbeta i korta stunder. Men nu fick jag känslan att detta kommer inte att bli lätt! Huu.... Han vill absolut inte att vi genomför detta, medan jag och mannen anser att det är nödvändigt. Det var nära till utbrott, men vi bröt innan det blev något och avledde och började prata om något annat. Vi la bilderna åt sidan och där får de vila tills nästa tillfälle att prata om det. Är det någon som vill låna Turbo i ca tio dagar någon gång under våren och göra nåt kul med honom så..... varsågod, det är helt gratis! ;) Skämt åsido, vi grubblar vidare på en lösning och det enda vi vet är att vi måste få det så bra som möjligt för Turbo.

I kväll har Turbo också beställt en ovanlig grej, en grej som är vanlig i standardfamiljen men inte här hos oss.
Kram på er ♥

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi "lånar" honom gärna i tio dagar! Skulle vara jätte roligt! Vi gör det han tycker om när ni är borta!

Var åker ni?

Men jag inser ju självklart att vi måste få träffa honom lååååååångt i förväg så han kan känna sig trygg med oss.
Kram kära vän;-)