tisdag 28 november 2017

Korttids eller inte...?

Jag får väl säga att jag är inte riktigt bekväm med den här veckan. Jag är "ledig" från jobbet en del, men har ändå massor på agendan. Idag har jag varit några timmar på jobbet, trots att jag inte skulle det. Har lite it-strul som måste lösas. Vill ju inte sitta med det under den dagen då jag ska sitta med mitt normala jobb, för det hinner jag inte. Efter många om och men, så verkar vi ha löst problemet, iaf provisoriskt.

Mitt i alltihop hade vi ett möte inplanerat med LSS-handläggaren och chefen för korttids. Ett möte som drog ut på tiden eftersom vi har ett problem som ingen vet hur man ska tackla på bästa sätt.
Egentligen brukar vi inte ha möte med dessa båda samtidigt, men nu var det passande att ha det. Beslutet för Turbos insatser inom LSS skulle omprövas och vi har ju även problem på korttids som behövde redas ut.



Problemet på korttids - kort förklarat så är det problem med Turbos läggtider. Han sitter uppe mer än halva natten och personalen har bara aktiv tid till kl 00:00. Detta problem är tydligen svårlöst med alla lagar och paragrafer, så vi kom faktiskt inte fram till någon lösning under mötets gång. Nu är den stora frågan - korttids eller inte korttids under vardagsdygn?? 😱

Under kvällen ringde jag och pratade med en av personalen på korttids och det kändes väldigt positivt. Underbart med dessa killar som Turbo har omkring sig som verkligen brinner för sitt jobb - både de på korttids och assistanskillarna här hemma! Vi är sååå tacksamma för att vi har dem.
Pratade också med ass/samordn. Kent ikväll angående assistans m m, även där en kille som brinner för autismen och assistansen.

Ja, ja, vi fick iaf lite att fundera på under dagen och fortsättning lär nog följa ganska omgående.
I morgon är en ny dag med annat möte inplanerat, men av annan art. 

Kram på er 💗

3 kommentarer:

Nina sa...

Men herregud! Man blir så trött när man liksom måste strida om precis allt. Känns som en självklarhet att personalen ska vara vaken om det behövs. Punkt. Hoppas det löser sig <3

Trötter sa...

Verkar jobbigt när det strular så mycket samtidigt.
Hoppas det andra mötet gav bättre resultat!

Anonym sa...

Jag blir lite konfunderad över de regler de har på er sons korttids.
Jag jobbar själv vakennatt på ett korttidsboende och har aldrig hört talas om dessa regler. Men det är kanske olika från kommun till kommun. Jag jobbar i Malmlö.
Alla som kan något om Autism borde veta att sömnstörningar är vanligt hos de personer som har det och sen får man förstå att det handlar om en tonårskille som precis som alla andra tonåringar gärna vänder på dygnet.
De flesta killar jag kommit i kontakt med på vårt boende sitter uppe till både ett och två innan de vill lägga sig och det får jag acceptera. Jag är där i första hand för brukarnas skull och inte som städare/tvättare vilket många tycks tro.
Ha det fint och hoppas att det löser sig för Turbo. MVH Ann Möller