tisdag 28 maj 2013

Fingertoppskänsla

Hör och häpna... men det kom inget utbrott här igår kväll!! Men det kostade på. Assistent Kent fick ett halvsurt mottagande av Turbo när han kom. Det var bara för Kent att backa några steg och anpassa sig efter situationen. Eftersom han är van att jobba med barn med diagnoser så läste han av Turbo bra och så småningom tinade Turbo upp lite. När Kent åkte hem så fick mannen ta över. Egentligen var det min tur att ta kvällspasset med Turbo och mannen förväntade att få en ledig kväll. Men tji fick han för det!! Han fick lägga på ett extra kol och ta så gott som hela passet och anstränga sig till max för att inte utbrottet skulle vara ett faktum. Men mannen jobbade på bra så vi hade det hyfsat lugnt här ända tills Turbo somnade. Skönt! Det känns som en liten seger!




Eftersom det blev mannen som fick ta över läggproceduren igår så hade jag ingen möjlighet att göra nån typ av ritprat med Turbo för att nysta i vad som är fel. Och eftersom vi skulle ha möte med bl a skolpersonalen idag så ville jag ändå veta lite om Turbos eventuella reflektioner innan vi träffades. Så jag försökte lite smått i morse med Turbo, men där är det en rejäl balansgång att gå. Det kan ju utlösa ett utbrott när jag ritpratar om det blir för känsligt och då kommer han inte iväg till skolan.

Jag fick ut så pass mycket som att det jag nu tog upp så var de grejerna bra, förutom den kommande flytten av skolan och även att läraren Palle slutar efter den här terminen. MEN han markerade heller inte att det var katastrofgrejer! Positivt så långt iaf.
I eftermiddag har assistent Nisse varit här medan vi var på skolmötet. Nu i kväll har jag pratat mera med Turbo och nu är jag ganska säker på att han inte vet vad det är som oroar. Inget han kan peka på iaf. Vi hade ett jättemysigt samtal här och han var helt sansad och förnuftig när vi pratade.




Under skolmötet kom vi inte fram till något speciellt heller som det skulle kunna vara. Det kom fram några detaljer som det möjligtvis skulle kunnat vara, men det förnekar Turbo ikväll att det påverkar honom negativt. Däremot så reagerade jag på vissa detaljer på skolan som jag såg tydligt och som jag tror skulle kunna påverka negativt. Jag tror de behöver bli mera tydliga och gärna med bilder när det gäller vad som händer och sker och vad som ska hända. Där tror jag det brister en del för tillfället. Det kan ju vara en sån "enkel" sak som gör att han känner sig otrygg, speciellt nu när det går inför sommarlov och en hel del förändringar.




Nej, han är inte lätt min son och det gäller att ha fingertoppskänsla för att reda ut vad som är fel. Vi får hoppas på att det lugnar sig efter att en uppskärpning med bilder har genomförts. Med på mötet idag var också den relativt nya rektorn och han är suverän i sitt tänk och sin syn på det hela! Det bådar gott för framtiden.

Kram på er och sov gott ♥

2 kommentarer:

Lena sa...

Men så skönt att utbrottandet uteblev. Skönt att ni kan turas om och ta så den som är tröttast för dagen kan få vila från tålamodstassandet lite. Sen måste jag ju säga att dina bilder är otroliga och som du antagligen kunnat gissa så gillar jag länken med lilla baggen på bäst idag :)
Skönt att ni fått en så bra rektor, med tanke på hur det såg ut ett tag.
Hoppas att det går att lista ut vad det kan vara. Så skönt när det går att prata lugnt och sansat.
Har tänkt på en sak, när vi har svårt att kommunicera brukar vi ta en biltur och prata, det blir inte lika känsligt då. Det är inget som skulle fungera för er? Eller är det för lätt att det kan bli för känsligt iallafall?
Kram och tack för alla goa kommentarer och kramar hos mig <3

Nina sa...

Ni är ju bara fantastiska! Vilket otroligt jobb ni gör, båda två!!

Kan det inte vara en kombo av det du har kommit fram till? Det är ju rätt mycket oro om man lägger ihop det. Det kanske kan göra att han inte riktigt vet vad det är, för varje sak för sig känns inte så farligt, men tillsammans blir det för mycket?

Jag vet ju inte hur Turbo funkar riktigt, men tänker att har man svårt att få ihop helheten så kanske många små orosmoment är svåra att koppla ihop för att själv förstå vad som oroar?

Ja, det var bara tankar jag fick när jag läste. Tänka att ni ändå kan prata om det, fantastiskt tycker jag :) Hoppas det löser sig så oron lägger sig.

Kramar om!
Nina