torsdag 21 mars 2013

Tänder ett ljus.... eller fler....

Läggningen av Turbo igår kväll gick bra. Duschning blev avklarad med mannens hjälp, det var nämligen hans tur igår att ta kvällsproceduren. Turbo kom i säng en aning sent, men det var omöjligt att bryta tidigare. Man måste bryta Turbos göromål på ett ställe och ett sätt som passar hans tankebanor annars blir det utbrott och det försöker vi undvika. Det gäller för mig och mannen att vara lyhörda och se när det är läge att bryta. Vi förbereder förstås i god tid att det snart börjar bli dags.

Men trots den lite senare läggningen igår kväll så sken Turbo som en sol i morse och vaknade direkt när han blev väckt. Han kom iväg med taxin och det var frid och fröjd.




Nu är det några annorlunda dagar som stundar eftersom Turbo blev hämtad av Tom direkt efter skolan och de åkte till korttids. Där ska Turbo vara över helgen nu. Det nya schemat har sparkat igång nu och vi får se hur det avlöper. Denna gången är det torsdag - måndag som gäller i stället för fredag - söndag som det normalt alltid var förut. Tyvärr är det lite olägligt med det nya med tanke på att resurspersonen Tina är sjuk denna veckan och Turbo är i lite obalans pga det. Men jag hoppas det inte blir så farligt förstås.

Häromdagen klippte och klistrade jag lite schema och schemabilder till korttids. Eftersom det blir nytt med lite annorlunda dagar då Turbo är där, så tyckte vi att det skulle passa bra för honom att ha ett schema uppsatt med vilka som jobbar och när det är dags för dusch och lite sånt som han bör veta. Därför hade jag lovat att göra i ordning så det ser ut ungefär som det gör hemma. Detta är nu uppsatt på korttids och vi får se sen hur han reagerade på det.....




Min förhoppning är att Turbo tillsammans med personalen Tom och Otto kommer att få några fina dygn på korttids och att det inte strular alltför mycket i skolan som gör Turbo labil. Som mamma känner man sig inte helt avslappnad när man vet att det kan strula i skolan, även om jag vet att han är i trygga händer.

Här hemma får vi se vad som händer. Jag går på sparlåga idag och har inte gjort många knop. Har haft huvudvärk i stort sett hela veckan men det är värre idag. Jag brukar sällan ha huvudvärk om det inte är ren spänningshuvudvärk förstås som kommer emellanåt. Vi får se vad det blir av det här. Om det är nån sjuka på g eller om det bara är sluthetssymptom, det återstår att se. Jag skulle ha varit iväg bort ikväll, men det har jag ställt in. Jag drar täcket över huvet i stället.....

Nu ställer jag fram och tänder ljus m m och det kan faktiskt stå kvar där några dygn i ett sträck.




Är Turbo hemma får vi plocka fram det när han gått och lagt sig och plocka bort det igen innan han vaknar på morgonen efter..... Nu får det stå kvar precis som det gör i standardfamiljer :) Även duken ligger kvar på bordet, vilket den aldrig gör annars. Bara en sån sak...
Kram på er alla ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Hoppas huvudvärken går över.. Var rädd om dig!
Kram Nina!