fredag 5 februari 2010

Medicinskt skämt! **** AS/ADHD

Sist jag hämtade ut medicin till min son så fick jag dessa färgglada tabletter som han skulle ta morgon och kväll.

Jag reagerade direkt. Ska jag verkligen ge min son den här medicinen? Den innehåller färgämnet paraorange (E110). Alltså ett AZO-färgämne som sägs ge hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter! Precis som att han inte är nog hyperaktiv och har tillräckligt svårt att hålla koncentrationen!

Dessa färgämnen var tidigare förbjudna i Sverige men i o m inträdet i EU så blev det tillåtet igen. Men debatten fortsätter om detta och forskningar görs.

Jag ringde direkt till Hab och ville ha det utbytt. Läkaren hade inte tänkt på att det var det här färgämnet i. Det var inga problem att få byta, hon förstod att jag inte ville peta i min son såna här ämnen. Men nog är det märkligt att det finns sånt här i medicin som de med ADHD och asperger ofta äter.

Inga kommentarer: