tisdag 26 januari 2010

Avlösare, kontaktperson el. dyl. **** AS/ADHD

Vi har under en period funderat på detta med kontaktperson till sonen. I nuläget har vi beviljat avlösare i hemmet tio timmar i månaden. Detta har under det senaste året inte fungerat bra. Den avlösare vi hade förra vintern hoppade av efter en incident här hemma. Sen kände hon sig för osäker för att jobba med sonen. Att hon hoppat av fick vi reda på bakvägen.
Sen fick vi en tillfällig i höstas som korttidschefen fixade fram. Det var då jag och mannen var med på curlingturneringen och behövde avlösare sex måndagkvällar i rad. Efter det har vi inte haft någon. Hur det är med den killen vet jag inte, han råkade ut för sonens utbrott sist han var på korttids så jag vet inte om han också blivit skrämd....
Mina tankar har på senare tid gått till att vi kanske skulle försöka få beslutet om avlösare i hemmet ändrat till kontaktperson i stället.
Sonen behöver ju aktiveras av någon som kan vara hans kompis. Detta p g a att han är ganska kompislös. Men då är ju frågan: vad ska de hitta på? Sonen är ingen sportig kille, annars hade det varit lätt med aktiviteter. När jag frågade vad han skulle tänkas vilja göra så svarade han biljard.

Då är problemet att närmaste biljardhall ligger 4 mil härifrån. Och det blir lite flängigt om de ska åka en gång i veckan.
En annan aktivitet jag har tänkt på är att åka till simhallen, det är bara en halvmil dit. Och det är en grej som jag tror han skulle gilla.



Samtidigt drar vi oss (som föräldrar) att åka på ett sånt ställe med honom för det är en så pass rörig miljö för honom och därmed stor risk för utbrott eller annat som kan hända med dessa diagnoser.
Sen gäller det också att hitta rätt person som klarar av att jobba med sonen, inte det lättaste.
Om det är någon som har idéer att komma med på möjliga aktiviteter så tas de tacksamt emot.....

Inga kommentarer: