tisdag 26 februari 2013

Utebliven skolchef

Ja, det här var ju också en dag - haha! Kan inte låta bli att le mitt i allt här. Som sagt så är det en aning turbulent på skolan, men idag fick jag iväg Turbo iaf och det var tur det. Igår blev han hemma pga att resurspersonen Tina var hemma för vård av barn. Idag kom hon halva dagen och då åkte Turbo iväg. Jag hade inte talat om att Tina skulle försvinna efter halva dagen utan jag tänkte att det får de lösa på skolan. Jag ville att de (Turbo och lärarna) skulle försöka förbättra sin relation under morgontimmarna så han skulle kunna tänka sig att vara kvar halva dan utan Tina.

På något sätt har de nog lyckats rätt bra, för här hemma har det varit lugnt i em. Dagen är inte slut än men läget känns lite på väg åt rätt håll. Inget daller under ytan, vad jag har märkt av iaf och det verkar betryggande och glädjande.




Lite grand ler jag åt de två möten vi haft idag angående Turbo :) Inget att le åt egentligen, men jag kan ändå inte låta bli mitt i allt allvar..... jag tror man vinner på att försöka ha det goda humöret med sig så mycket som möjligt.
Först hade vi möte med psykologen på habiliteringen. Vi fick en liten genomgång bl a av KAT-kittet och vi ska fundera på om det är nåt för Turbo och hur man skulle kunna använda sig av det i så fall. Problemet där är att det helst skulle in i skolan för att man ska nå honom ordentligt.... Tror det är svårt att göra det här hemma även om man naturligtvis kan använda sig av delar av det på hemmaplan. Men det behövs ju någon på skolan som behärskar det hela isf!

Vi fick också beskedet att hab-chefen har sagt NEJ till att hyra in psykologen Lisa för fortsatt KBT för Turbo, det som det blev en uppstart av nu under vintern!! Japp, så illa blev det och det var väl väntat i besparingstider. Ska ta ett snack med den där chefen bara jag laddat lite.... Samtidigt så erbjuder de en psykolog som nyss utbildat sig färdigt och som kan TBA i stället. Är dåligt insatt i detta, men av det lilla jag vet så skulle jag föredra KBT i stället eftersom man där går på tänkesättet. Men vi ska väl inte tacka nej till TBA och information om det, för som sagt, vi vet så lite om det.




Det var det första mötet det!
Möte nr 2 var lite mer spännande, men tyvärr blev det inte som tänkt eftersom nyckelpersonen inte dök upp!! Vår fina LSS-handläggare hade kallat samman personer i kommunen som var berörda då vi nu skulle börja ta upp Turbos gymnasiegång och hur vi ska lösa den svåra biten. MEN skolchefen (eller bildningschefen heter det nog) kom aldrig! Han hade säkert legala skäl så vi får diskutera det med honom en annan gång. Däremot var chefen för korttids, vår nuvarande rektor på resursskolan och psykologen från habiliteringen med, förutom vi föräldrar och LSS-handläggaren.

Det blev ändå att vi diskuterade en del. Den nuvarande rektorn - alltså inte den rektor vi tampats med i flera år nu, utan en som är ny sen några månader tillbaka - skulle ta med sig vårt snack till sin chef och även till gymnasierektorn så får vi se vart det leder. Rektorn hade iaf bra åsikter och vi fick bra förtroende för honom. Därmed inte sagt att han har någon lösning att komma med.




Även om nu inte skolchefen kom, så fick vi ändå tillfälle att diskutera den nuvarande skolsituationen med rektorn. Denna rektor har vi bara träffat en gång tidigare, så vi visste inte så mycket om honom och hur han resonerar när det gäller elever med NPF. Man kan ju ha lite olika syn på saken som ni kanske vet om ni läst min blogg under en längre tid...... Och som sagt, vi fick förtroende för honom och han blev nog lite överrumplad när han hörde vår version på hur vi har upplevt det och även hur vi upplever det nu. Han fick lite bekymmer och några nötter att knäcka!

Lite full i skratt blev jag när rektorn kom med en idé. Han tyckte att det skulle behövas anställas en gymnasielärare i matte redan inför nästa läsår (alltså inför åk 9) eftersom den nuvarande läraren beklagat sig att han inte hänger med på Turbos nivå nu i 8:an!! Fantastiskt roligt att dessa elever t o m får glänsa över lärarna ibland!

Det är bara att avvakta och se vad som händer här framöver. Spännande tider även om jag inte gillar det.
Nu väntar sängen och en god natts sömn, hoppas jag! Nattens alla ♥

Inga kommentarer: