lördag 16 februari 2013

ÅHHHH, JAG LÄGGER NER!

Den här lördagen har blivit lite av en bergochdalbana med Turbo. Morgonen började lite stirrigt som lördagar hemma brukar göra. Både mannen och jag la i en högre växel och ansträngde oss till max och lugnet kom så småningom. Till slut satt vi alla tre i matrummet och lekte med lite dataspel och annat smått och gott.




Vi hade det riktigt mysigt en lång stund. Efter att ha förberett Turbo på att jag ska börja lacka kvistarna i panelen, så satte jag igång. Då kom första utbrottet!! Bara av att jag började lacka kvistar.... Jag hade inte ens flyttat på någonting utan började där det är helt fritt..... När han lugnat ner sig lite gick jag in till honom och pejlade läget lite. Tog papper och penna med mig. När vi satt där och pratade kom Turbo in på melodifestival och de veckor som är kvar. Helt osökt kommer han då in på korttidshelger..... och där blir det klart för honom att schemat blir ändrat framöver så det inte är varannan helg som gäller längre.... Utbrott nr 2 var ett faktum!!


Utbrottsresultat: bl a en trasig vägg :(


"Varför gör de så här?? De vet att jag inte klarar förändringar!" Han bröt ihop rätt rejält här. Ja, detta blir inte lätt även om jag bedyrade att vi ska hjälpas åt att få det så bra som möjligt för honom. Och att vi ska ligga steget före med schema så han vet vad som gäller i förväg. Jag tyckte ordentligt synd om honom, kan jag säga..... Och det är ju inte bara schemaändring som ni vet.... det är ju flytt av korttids också.... Kan man få ta ledigt ett par månader och komma tillbaka när lugnet infunnit sig igen??

Behöver jag berätta det.... men jag har iaf tagit beslutet att lägga ner detta med ommålningen av matrummet i det här läget. Kan inte utsätta Turbo för flera grejer än det han MÅSTE gå igenom just nu. Jag lägger det på is tills efter flytten av korttids iaf, och inväntar ett lugn i vårt hem först. För nu gäller det att vi klarar av den period som ligger framför oss, det kan bli jobbigt nog ändå. Även om det kliar i fingrarna på mig och jag nästan kan spy på all denna furu så får jag ge mig till tåls. Alltid hänsyn till diagnoser i första hand!! Inte alltid lika roligt men man har ju inget annat val..... Färgen får inte betyda mer än Turbos välmående.




Just nu har vi ytterligare ett större utbrott här som mannen försöker avstyra. Krångel med en datamus har utlöst detta och nu behövs det inte mycket. Precis innan hade Turbo pratat om alla jobbiga förändringar som måste komma allt på en gång, så nu är det nog en aning kaos i hans hjärna som måste bearbetas. Jag tar nog en promenad en stund tror jag, så får jag se om det är lugnt när jag kommer hem igen....

Kramar ♥

3 kommentarer:

Nina sa...

Jag håller med Turbo, varför gör dom så mot honom? Kraken! :( Dom borde bygga ut verksamheten, så Turbo fick ha kvar sina helger, åtminstone! Helst i dom lokaler han är van också, men det har väl en orsak att det måste flyttas, antar jag...

Jobbigt för er nu, hela familjen. Styrkekramar i massor!
Nina

Mamma Z sa...

Styrkekram och massa tålamod kommer här. För sånt behövs i läghen som dessa.

Krmen på dig och hoppas köket blir målat såsmåning om iaf.

I det tysta sa...


Jag vet hur det är att kämpa sådär med en 14 åring.

Ni gör ett jättejobb.
Kram kram.