tisdag 15 december 2015

Avslöjat

Hm... klockan går men jag ska försöka slänga ihop ett inlägg iaf. Turbo är inte i säng än, men mannen försöker. Få se om jag kan koncentrera mig på att skriva.

Ja, hörrni - igår kväll avslöjade jag för Turbo att en av de viktiga assistenterna kommer att bli borta ett bra tag. Hur länge, är det ingen som vet och det blev förstås inte populärt hos Turbo. Ett smärre utbrott kom, och jag hoppas han inte får större utbrott än så. Orkar inte just nu... eller jo, det får jag naturligtvis göra om det behövs. Och visst märkte jag att han varit lite mer labil idag, så det återstår att se vad det blir av det hela.

Det är inte lätt för Turbo, det här. Nu återstår det att se hur vi ska pussla ihop schemat. De övriga assistenterna har ju andra brukare som behöver dem också, så det blir kanske inte alltför lätt. Och att kasta in en okänd person, bara så där, är ju otänkbart. Något enstaka pass blir nog Kent tvungen att hoppa in och ta, även om han inte jobbar som assistent längre. Jag hoppas att det slätar över iaf lite av det jobbiga för Turbo.... Vi får se hur det löser sig och löser sig gör det säkert på något sätt.



Jag måste också berätta om hur tacksamma vi är över det stöd vi får från vår LSS-handläggare. Hon ringde i ett ärende igår och vi klarade ganska snabbt av det till belåtenhet för oss båda. Hon poängterade också att om vi får kris eller om vi inte orkar eller om det inträffar något annat oförutsett så får vi vända oss till LSS. De är skyldiga att hjälpa oss, säger hon. Det känns väldigt tryggt att ha detta i ryggen, man vet ju aldrig vad som händer nästa dag ens. Sen har jag en av mina närmaste vänner här i Diagnoslandet, som blir helt och hållet motarbetad av dessa chefer i deras kommun. Tänk vad olika det kan vara och vilken skillnad det gör för oss som är i behov av LSS-insatser.

Det borde inte få vara sån skillnad. Att vi föräldrar får stöttning gör att vi orkar längre. Kraschar föräldrarna så blir det ännu dyrare för kommunen, så det är konstigt att vissa kommuner inte inser vad de ställer till med när de inte följer lagar och regler. Blir en aning sne på sånt här, men samtidigt tacksam över det vi har och skulle kunna få, vid behov.

Kram och gonatt ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Dom två sista styckena ska jag nog ta med mig på nästa möte, när det nu blir.. Tack för din omtanke <3

Hoppas nu att Turbo landar i dom senaste olyckliga förändringarna så det blir lite lugnt för er ett tag. Jag håller tummarna för att bemanningen löser sig på nåt sätt. Vet ju att det inte är så lätt, men ni har ett assistansbolag som kan det där med att hitta skräddarsydd personal, så vi hoppas på det.

Kramar om <3