tisdag 28 april 2015

Thomas Nybom

Även om jag har en del andra jobbiga saker i huvudet just nu, så borde jag skriva lite om gårdagskvällen så jag gör ett försök.

Den nya assistenten Erik fick ett sent kvällspass här hos Turbo igår, men jag tror det gick kanonbra. Iaf var det glada miner när jag och mannen kom hem sent på kvällen. ☺
Jag försökte skärma av tunga saker för att kunna ge plats åt en föreläsning som en "diagnospappa" framförde. Jag och mannen hade bokat in oss till en föreläsning av Thomas Nybom. Vi hade inte lyssnat till honom innan, så det var spännande! Fick höra när vi kom dit att bl a jag låg bakom att han kom till stan. Där ser man - det lönar sig att "tjata" lite ☺ Vi såg iaf fram emot föreläsningen med spänning!

Thomas bok "I dina ögon" - och jag som glömde fråga vems ögon det är på framsidan.... 

Intressant var det att få höra denna pappas "resa" genom livet med den nu 24-åriga dottern. Hon har ADHD och drag av Asperger syndrom. Det hade varit en tuff resa för dem alla i familjen. Mycket skuld, skam, tragik m m pga oförstående människor i deras omgivning inkl BUP och Soc. Resan hade gått från familjeliv till HVB-hem, internatskola, fosterhem m m. Och här såg vi också hur fel det blir när man inte förstår individens behov. Det stjälper mer än det hjälper!

Men fantastiskt roligt att se att Shara - som dottern heter - mår bra idag. En öppen, stark och mycket trevlig tjej! Det var pappan som föreläste, men han intervjuade Shara under en del av föreläsningen.



Intressant att få höra hennes egna ord om resan också. Just nu är vi själva inne i ett par tyngre dagar, men ett par av meningarna som Shara uttryckte, bär jag med mig och tar ordentlig lärdom av. Precis vad vi behövde! Och det får oss att tänka på ett starkare sätt i vissa banor.... Så nu biter vi ihop och kämpar vidare, även om det finns en stor rädsla inombords..... en rädsla som jag i dagsläget inte vågar skriva ut här på bloggen....
För att summera föreläsningen lite, så var det en intressant, gripande och givande föreläsning Thomas delgav oss. Jag kan varmt rekommendera den!



Kram på er alla fina därute och jag tackar igen för ert värdefulla stöd när det känns tungt emellanåt! ♥

5 kommentarer:

Annelie L sa...

Jag tyckte också om föreläsning, jag har läst boken och älskade den, sen gav så mycket. Det var så kul att få träffa både Tomas och Shara. Önskar du slapp din rädsla och att det du är rädd för snart ordnar upp sig. Tack för kramen igår, den var go.
Tänker på er.

Lena sa...

Men åh! Fick ni kramas igår... guuuu så avundsjuk jag blev nu :/ :'( :)
Nu är jag väldigt nyfiken på vad du grubblar över. Jag har så många frågetecken och oro inför framtiden här och har ingen att bolla med. :(
Hoppas det ordnar till sig.
Låter som en föreläsning jag borde gå på.
Stor varm kram Bellan ♡♡♡

Nina sa...

Den låter väldigt intressant, den föreläsningen. Sånt som måste spridas ordentligt. Det är för många som inte förstår vad det handlar om. Både allmänheten och tyvärr också personer som jobbar med individerna som behöver förståelse. Inte minst chefer...

Tänker på er extra mycket idag!
Kramar om <3

Unknown sa...

Låter jätteintressant! Jag ska försöka få tag i boken. Kram😀

Shara Nybom sa...

Det är mina ögon på bilden. Tyvärr har varken jag eller resten av släkten någon kontakt med pappa sen 8 månader tillbaka :( Han har träffat min dotter 1 gång sen hon föddes i september förra året. Tragiskt allt detta :/ Hör gärna av dig om du vill. Kram