tisdag 17 november 2015

Hjärngympa

Min tanke för dagen var att jag skulle ha en lugn och skön hemmadag idag, helt ensam och försöka beta av att-göra-listan i min egen takt. I stället blev det en dag full med hjärngympa. Hur kunde det bli så? Jag som behövde koppla bort lite....



Vi behöver ta oss vidare när det gäller bostadsanpassningen och nu har vi kommit till det läget att vi måste ta tag i saker och ting på egen hand, vare sig vi kan eller inte. Nu har handläggaren tillsammans med byggnadsteknikern på kommunen gjort sitt just nu och nu ligger ärendet hos oss. En del handlingar ska fram och en massa blanketter fyllas i.



Men det är inte helt enkelt att fixa. Varken jag eller mannen har varit i byggsvängen någon enda gång under vårt liv och vi är inte insatta i lagar och paragrafer alls. Som ex kan jag nämna att det ska finnas en kontrollansvarig för bygget - alltså en utomstående part. Vem är det och vem får man anlita och var får man tag i en sådan som är godkänd?? Bara en sån sak....
Jag samlade iaf ihop alla papper vi fått från höger och vänster och förfriskade upp minnet på de frågeställningar vi har. Sen ringde jag och kollade lite.

Nu ligger bollen hos arkitekten som skulle ta tag i vissa frågeställningar och se vad hon kan få fram för svar på frågorna. Vi avvaktar också de sista ritningarna från henne som ska vara stämplade och godkända att ha till bygglovsansökan.
Vi tycker nog alla att det tagit lång tid att komma dit vi är idag, men det har varit mycket som skulle värkas fram och det är viktigt att ALLT blir bra. Det är en stor grej och det är synd om det blir missar här och var. Men jag tror detta blir kanon, bara det blir färdigt. Oj, vad vi längtar - vill gärna återta hemmet NUUU!



Ingenting verkar vara enkelt, men jag ser det som så att nu blir vi ytterligare en erfarenhet rikare.... Man lär så länge man lever och säkert kan man ha nytta av erfarenheterna man får i livet.

Kram på er ♥

Inga kommentarer: