måndag 12 januari 2015

Motivation och social berättelse

Måndag idag och skolan drog igång igen efter helgen. Lite skakigt har det nog varit i skolan med uppstart och träff av lärare igen. Jag hoppas att Turbos orossymptom lägger sig bara det gått ett par dagar så han blir "varm i kläderna".

Jakten på betyg sätter igång på allvar nu. Turbo har knaprat ihop knappt hälften av vad som behövs - så det räcker inte förstås. Resten är väl tänkt att de ska knapras in nu under vårterminen. Det gäller att vi inte stressar Turbo, men ändå försöker få honom att inse allvaret i det hela. Han måste ju ha ett visst antal betyg för att kunna söka in på gymnasiet. Här hemma försöker vi peppa honom så gott vi kan. Vi vet att om bara motivationen finns så har han kapacitet....



Ett litet utbrott fick Turbo här ikväll, tyvärr. Vi har ett stort problem på ett plan och det är tydligen ett mycket vanligt problem när det gäller barn/ungdomar med dessa diagnoser. Jag drillade honom en bit, och hade allt under kontroll, även om det låter konstigt när det blir utbrott av det. Men jag ville inte ge mig så jag tog det lugnt, metodiskt och coolt. Ändå fick jag ge mig till slut.... Det gäller att läsa av och se var gränsen går. Nu måste vi ta tag i detta och vi började ikväll med att läsa en social berättelse. Sen är det bara att jobba på det och försöka vara lugn, men ändå bestämd. Samtidigt måste vi naturligtvis backa när det behövs och driva det längre när det går. Hmm.... undrar om det går att få ordning på detta....??


I eftermiddag har assistent Nisse varit här och assisterat. Flöt nog på bra som vanligt och det är oerhört skönt det.
Jag har fått lite telefonsamtal från assistansbolaget också. De har fixat, trixat och donat (kanonbra jobbat!) så både mannen, jag och Nisse kommer loss på en två-dagars autismutbildning. Den första av dagarna är om ett par veckor. Det ska bli riktigt spännande och intressant så det ser vi fram emot!

Nu är det kvällsbestyr som pockar på min uppmärksamhet. Kram och go´nattens på er alla ♥

Inga kommentarer: