tisdag 5 juni 2012

Västbus

Här händer en del och jag vet knappt hur eller om vad jag ska börja berätta. Men jag kan väl börja med att berätta om ett telefonsamtal jag fick igår kväll. Det var rektorn som ringde för att informera mig lite... Dels håller hon och chefen för korttids på att se om det finns nån lämplig utbildning som bådas personal ska kunna gå, antagligen till hösten. Utbildningen som assistenten på förra skolan gick, finns inte kvar så man får titta efter nån annan som passar bra. Det låter kanon att det händer lite på den fronten och jag vet att läraren Nk ser fram emot att få lite mer kött på benen så han blir ännu bättre i bemötandet av Turbo.




Sen berättade hon en annan sak också.... och det gäller detta med att anställa en till lärare på resursskolan till hösten. Alla är vi nog överens om att någon behöver dela ansvaret med läraren Nk, han kan inte sitta med Turbo ensam hela dagarna utan det krävs att två löser av varandra och även kompletterar varandra i ämnesbehörighet. Vi har haft en i åtanke ett tag nu och nästan blivit inställda på att det skulle bli han, men nu verkar det ha dykt upp ett annat namn från ingenstans helt plötsligt! Detta ska tydligen vara en 26-årig lärare som har stort intresse för dessa elever med NPF om jag fattade rektorn rätt. Låter hur bra som helst, men båda parter funderar på saken och ska träffas igen snart. Det negativa med det hela är att det blir en ny person igen som ska in i Turbos liv, men på sikt låter det fantastiskt bra.... om kemin mellan dem stämmer förstås. Inget är klart än så än vet vi inte vad som händer.




Idag har jag och mannen varit på Västbusmöte som rektorn har kallat till. Intressant att se vad det leder till i slutänden. Syftet med mötet var att man på habiliteringen måste gå vidare i detta med KBT. Rektorn imponerade på mig i detta läget, får jag säga. Jag börjar tro att det är arbetsbelastningen på denna rektor som gjort att vi inte sett att det hänt nånting med allting tidigare. Hon får en mycket mindre arbetsbelastning till hösten och det verkar redan som man ser resultat av det.

Men iaf.... nu har habiliteringen ytterligare tryck på sig att fixa detta, men psykologen verkade ändå tveksam eftersom det inte finns nån psykolog på hab med den utbildningen när hon slutar i juli..... Jamen, se till att fixa nån utifrån då!!! Blir så trött på detta! Jag fick telefonnumret till hennes och hela habiliteringens chef så jag ska ringa upp henne få se vad hon ger för svar. Nu ger vi oss inte, nu kommer t o m rektorn att ligga på om det här!!
Uppföljningsmöte på Västbus kommer att vara innan skolstart i augusti, men vi kommer att träffa psykologen innan dess så får vi se om det går framåt.




Dagarna tickar iväg här och nu är det inte många skoldagar kvar. Jag har varit orolig för denna perioden då läraren Nk har semester, men Turbo har känts väldigt lugn och glad trots allt. Igår var han riktigt sprudlande och mådde förträffligt efter skoldagen. Det är tydligt att han känner sig väldigt trygg med assistent C, mer än vad vi trott. Hon är ju också mycket lyhörd för hans behov och ser vad han vill och behöver.




Idag är det lite labilt här igen, men jag var förvarnad av assistent S. Assistent C har varit ledig idag så S fick gå in i hennes ställe och där finns inte riktigt den tryggheten även om hon är jätteduktig också, men hon har inte funnits där lika länge som C och haft mycket mindre med Turbo att göra.

Nu är det ledigt i morgon och sen hoppas jag att det blir C och vikarie P som är på plats igen så det blir lugnare för Turbo. Sen är det inte många dagar kvar på läsåret - vart tar tiden vägen??

Ha en go´ eftermiddag alla läsare! Själv hoppas jag på att det ska flyta på så smärtfritt som möjligt här hemma. ♥

1 kommentar:

mariellejohnsson sa...

Tänk att det ska vara så knäppt med att inte ses till att alla kompetenser finns helt enkelt.
Hoppas nu ändå att allt löser sig till sist.
Kramar i massor!