fredag 8 juni 2012

Skola eller inte skola??

För första gången på fyra veckor så känns det som den eländiga utmattningsfebern har släppt taget och gett sig iväg från mig! Börjar känna mig lite starkare igen och jag hoppas febern har flugit sin kos långt bort!  Eftersom jag kände mig piggare tänkte jag ge mig ut i skogen (lite lugnt) och leta på några orienteringskontroller igår kväll.




Men på vägen dit passerade jag en sjö och det var så otroligt vackert så jag var bara tvungen att stanna och fota lite - och då går tiden. Så det blev inte så många kontroller tagna kan jag säga :) Men det var härligt att äntligen komma ut en stund iaf, känner mig helt försoffad!!




Mannen tar fortfarande de flesta läggningarna med Turbo så jag får vila. Jag höll mig alltså borta igår kväll och trodde jag skulle få komma hem och bara varva ner, men så enkelt var det inte. Turbo låg vaken i sängen och ville att jag skulle komma och prata med honom. Förstod genast vad det rörde sig om - han ville inte gå till skolan idag pga det som hände igår med utbrottet där. Det var bara för mig att koppla på min psykologiförmåga så mycket jag kunde. Började med att försöka skämta bort det... det gick inte, åkte på en spark i ryggen så det var bara att ändra taktik. Det gick ändå hyfsat bra att prata med honom om det och till slut somnade han iaf när han var på gott humör igen.




Så morgonen kändes ju lite osäker, skulle jag lyckas få iväg honom? Skulle han vakna och få en massa utbrott?  Eller hade det runnit av honom under natten? Spännande! Bäst att försöka hitta knappen till psykologin igen för det behövdes verkligen. Turbo skulle minsann inte gå till nån skola idag!! Han kurade ihop sig under täcket till en boll.... Svårt att veta orsaken. Antingen har det låst sig med lärarvikarien eller också kan det bero på att Turbo skämdes eftersom det var första utbrottet när han hade vikarien... Svårt att säga vilket.

Hur som helst så gick det vägen, Turbo kom iväg. Jag var bestämd men mjuk, jag vet att jag inte får göra ett enda litet misstag i mitt ordval en sån här morgon och jag vet att jag inte får göra en endaste liten gest fel för då är man rökt. Om resultatet blir ett utbrott så blir han definitivt hemma.... Så länge han "bara" är sur och på tvären så har man en chans att lyckas få iväg honom med taxin. Och det gick i morse även om det blev helt utan frukost i magen :(  Men så får det bli ibland.




Jag lovade Turbo att jag skulle ringa och prata med assistent C innan han kom till skolan och tala om att han ville ha henne idag och att han inte ville ha några lektioner alls. Jag och C var överens om att det viktigaste just nu är att få ett bra avslut på terminen så ingen idé att pressa honom för hårt i det här läget. C har verkligen varit omtänksam mot Turbo och lyssnat till honom, det har fungerat utmärkt.

Jag har fått rapporter från skolan om att det gått bra idag. C har varit med honom hela dagen och det har fått bli utan nån lektion, men huvudsaken är att han iaf har varit där. Skolavslutningen är inte förrän på onsdag så man vill ju att det ska fungera fram tills dess.




Nu är det bara att hoppas på att det blir en hyfsad helg. Vi får se vad som händer. Mannen försöker locka med sig Turbo in till stan i morgon för det var visst nånting på G därinne tror jag. Men jag är osäker på om det lyckas och pressar vi för mycket så går det åt skogen....

Ha en trevlig helg allesammans ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Pjhu! Jag håller tummarna för att det ska bli en lugn helg och en glad kille som vill till skolan på måndag..
Kram Nina!