fredag 23 januari 2015

Bombar lite ;)

Nu ska vi se om jag hinner få ordning på mina tankar och få ner dem i skrift här innan natten kommer.... Vi får se hur långt jag kommer i dagens inlägg.

Först och främst skulle jag vilja delge er något riktigt positivt! Och det gäller duschning och detta inlägg (Satsar ork och tid), där jag bl a skrev om hur jag gjorde i ordning extra stora duschbilder och dessutom involverade Turbo i schemaläggningen av duschandet. Detta var alltså ett försök till att få det att fungera bättre, för som det har varit den senaste tiden så har det varit rena katastrofen.


Men vet ni.... efter att jag fixade detta så har Turbo duschat varje gång på de tider vi bestämt!! Wow, säger jag! Helt fantastiskt, men det gäller att ligga i och pusha på rätt sätt, annars rinner det av honom igen och vi är tillbaka på ruta 0 igen.
Nu har han varit på korttids ett par dygn så nu har vi kommit ur fas igen, men det är bara att ta upp det igen och sen köra på.




Den lilla "bomben" jag skrev om igår, kräver lite förklaring till er läsare. Ja, det blev ju så när vi satt på vårt vanliga onsdagsmöte i skolan, att vi kommer in på framtiden för Turbo. Studievägledaren är ett stöd när det gäller att söka rätt inför gymnasiet. Vi har ett tänkbart gymnasium i grannstaden i åtanke och där har vi sökt en plats. Det är en anpassad grupp, där lärarna är inriktade på de diagnoser som Turbo har. Det är det bästa alternativet vi har. MEN, kommer han inte in där..... ja, vad gör vi då??

Inte förrän i början på juli får vi reda på hur det går för Turbo - blir han antagen där eller blir han det inte! Hur Turbo ska må under denna tid av ovisshet, det vågar jag inte tänka på så de tankarna försöker jag lägga åt sidan.

Men vi var nog alla överens om att vi måste ha en reservplan ifall han inte kommer in. Som jag skrev igår så har jag och mannen läst lite mer i skollagen. Där står det att eleven har rätt att gå elva år i grundskolan om det skulle behövas för att skrapa ihop sina betyg! Turbo kommer inte att ha tillräckligt med antal betyg, för att söka vad som helst, men med lite kryphål så kan han (tror vi iaf) söka den plats vi är ute efter i grannstaden. Är ett elfte år det som blir det bästa ifall han inte kommer in där?? Ett elfte år för att skrapa ihop ytterligare betyg och komma in utan kryphål och komma in på ett program som han verkligen vill läsa??



Denna fantastiska skolpersonal skulle ta upp frågan vidare med rektor, LSS-handläggare och så småningom skolchef. Helt fantastiskt med tanke på att vi föräldrar är vana vid att rodda det mesta själva. Men de är till för att hjälpa till, säger de..... Tackar ödmjukast!
Ja, bollen är i rullning - vi måste ha både plan A och B färdiga om inte alltför lång tid, så vi kan förbereda Turbo någorlunda bra.

Det var lite om det. Små tankar ifrån mig i ämnet kommer säkerligen med jämna mellanrum här på bloggen. Vägen är lång innan allt är klart. Nu hoppas jag att vardagen får vara lugn för Turbo så det inte blir andra orosmoment efter vägen.... men man vet aldrig vad morgondagen för med sig...

Nu önskar jag er alla en mysig fredagskväll! Kramar ♥

Inga kommentarer: