torsdag 5 december 2013

Skiftbyte

Tyvärr är det väldigt svårt att få Turbo i säng i tid på kvällarna, så han är ganska trött på mornarna. Vi förbereder, vi räknar ner och vi försöker göra så gott vi kan efter konstens alla regler - men han ska bara.... innan han kan gå och lägga sig. Och det drar ut på tiden vill jag lova. Men "slår man näven i bordet" så kommer utbrottet som ett brev på posten så det försöker vi undvika. Men morgonen blir ännu mer ansträngande för min del när han är extra trött. Då är det en riktig balansgång att ställa krav på ett lagom sätt, inte stressa trots att taxin är på ingående och Turbo har något moment kvar. Krav och tidspress är som bäddat för utbrott. Men hittills har jag klarat mig sen skolan drog igång igen förra veckan.

Igår jobbade assistent Nisse i skolan och det var sista dagen för denna veckan för honom. Idag tog Kent över och de kommer alltså att jobba halva veckor var. De jobbar slutet på ena veckan och början på nästa vecka så det blir ändå en vecka i stöten fast det är uppdelat på två kalenderveckor. Hängde ni med??




Jag tror detta upplägget har både för- och nackdelar. Idag var Turbo lite orolig och spattig. Vet inte om det berodde på att han tyckte det var roligt att se Kent igen efter en veckas uppehåll eller om det berodde på att jag lovat Kent ledigt i eftermiddag.... Det var ju inte populärt förstås, men jag tyckte han behövde komma ut på nåt roligt idag. Jag hade förberett Turbo på detta ett tag i förväg så det skulle hinna sjunka in, men han tyckte ändå att det var tråkigt. Det märktes också i eftermiddags när han kom hem. Men han var iaf lugn och långt ifrån några utbrott. Har vi haft utbrott på länge nu? Nej, de lyser faktiskt med sin frånvaro nu när han har sina assistanskillar omkring sig hela tiden på skoltid. Han trivs gott med Nisse och Kent där. Underbart!
Visserligen är det ganska kravlöst i skolan nu, förutom någon  mattelektion emellanåt. Vi får se vad som händer när det kommer någon lärare dit nästa termin och lektionerna drar igång lite mer på allvar.

Nu återstår det att se vad som händer med stormen Sven som ska dra in i natt med en massa snöoväder. Kent har ca 8 mil enkel resa i morgon bitti att åka till skolan.... Jag hoppas det inte blir så farligt som de säger, men vi får väl se.

Gokväll på er därute och håll i hatten och var rädda om varann! Kram, kram ♥

1 kommentar:

Anonym sa...

Har ni funderat på en timstock?
Då blir han inte irriterad på er och ni slipper tjata.
Kram K