söndag 22 december 2013

Beroende av schema

Här var det skönt med lite ledigt kan jag säga. Man kan slappna av när man vet att man har lite tid på sig att komma ikapp det där som ligger efter. En härlig känsla! Även om vi har Turbo hemma så är vi två som kan dela på det och då kan en av oss göra lite annan nytta om vi har tur.

Samtidigt märker vi att Turbo blir känsligare för att vi är två vuxna omkring honom. Det blir en massa onödig irritation hos honom som blossar upp emellanåt. Även om det inte blir utbrott av det så får man sträcka ut de där tentaklerna till känselspröt extra långt och vara på hugget extra mycket de perioder man ser att han påverkas av för många (två) vuxna. Jag och mannen har ändå försökt ligga lågt och vi pratar inte med varann mer än nödvändigt, men det räcker inte alla gånger.




Jag skrev ju igår om att vi har haft utbrott varje dag nu tre dagar i rad. Under harmoniska perioder flyter det på utan utbrott och det kanske kommer ett i veckan. Turbo har ju varit harmonisk nån vecka nu när det blivit lite mer struktur på vardagarna med Nisse och Kent med sig i skolan. Så vad berodde då hans utbrott på? Ja, svaret är slarv från min och mannens sida! :(

Vi har nog slarvat lite med att gå igenom schemat för dagarna framöver. Vi har satt upp på schemat det viktigaste, men vi har väl kanske inte gått igenom det med honom som vi skulle behövt. Så länge skolan rullade på så var det enkelt, men nu vaknade han till och kände av den där lovstressen. I fredags kväll fick han så ett utbrott, men kunde, efter inte alltför lång tid in i utbrottet berätta att han kände sig stressad. Då börjar min hjärna arbeta och jag kommer snart fram till att det beror på förväntningar över att assistenter ska vara här, men som inte blir efter de nu invanda rutinerna pga alla helger och all ledighet från skolan.

Så det var bara att försöka gå igenom schemat lite bättre. Sen blev han lite lugnare när han väl smält att det blir väldigt glest med tiderna för våra omtyckta assistenter under lovet.
Men i går morse kom det ett nytt utbrott och där Turbo uttryckte sig igen om att han kände sig stressad. Dags att ta några extra varv i hjärnan och fundera på vad det är som stressar. Jag kom fram till att det ändå var ovissheten om hur dagarna ser ut för familjen framöver. Vi gick igenom ännu mera noggrant på schemat och förklarade hur jag och mannen tänkt oss att lägga upp de närmaste dagarna som är lediga. Sen blev det lugnt. Idag har vi inte haft något utbrott - än iaf.




Att ha lov från skolan har aldrig varit någon höjdare egentligen. Ännu mer krångligt blev det väl med ett bristfälligt schema nu när han har flera personer (assistenter) omkring sig och det inte flyter på enligt de vanliga rutinerna. Men de måste ju få vara lite lediga de med! Lite korttids blir det iaf under lovet så han kommer ju att träffa den personalen några dygn så det blir lite variation för honom.

När Turbo var borta på korttids tisd - torsd i denna veckan som gått så blev jag så otroligt sugen på att fortsätta med mitt projekt med att måla om i matrummet. Det har legat på is nu ett tag eftersom jag inte haft ork utan mer eller mindre däckat så fort Turbo varit på korttids.




Ni som följt bloggen ett tag vet ju att jag försöker måla om all furu till vitt med svarta detaljer. Ni vet också att Turbo inte alls gillar denna förändring och därför tar jag lite i taget så han sakta ska vänja sig vid detta. Jag tar några plankor i taget på panelen på väggarna. Då blir det ingen stor chock för honom att det helt plötsligt är vitt. Värre kommer det säkert att bli när jag närmar mig den plats där han oftast sitter..... Även furubordet där han sitter vill jag måla om till vitt och svart, men hur det ska gå till har jag ingen aning om! Jag förde det på tal häromdagen att jag ville måla om det, men ALDRIG I LIVET att jag skulle få göra det!! Hm......


Igår när vi hade assistent Nisse här så hjälpte vi först till att städa på ett ställe. Skönt att kunna hjälpas åt, någon av oss hade fått gjort det själv om vi inte hade haft assistans.




När städningen var avklarad så passade jag och mannen på att åka in till stan och handla lite. Jag köpte bl a beslag till skrivbordet som jag målat om till svart och vitt. Från dessa som jag INTE skulle få byta för Turbo:




.... till dessa som jag tyckte passade bättre in:




Turbo har inte sett detta än....
Sen gick vi på Harry´s och åt lite gott som jag skrev igår. Kan verkligen rekommendera det som ett bra matställe eftersom de har fantastiskt duktiga kockar!
Skönt att kunna sitta där och prata och njuta en stund. Känns som det var längesen jag och mannen kunde prata ostört med varann.




Nu behöver jag göra lite kvällsnytta här. Men innan jag slutar så kan jag berätta att jag är så glad över era kommentarer! Jag kommer inom några dagar att bunta ihop alla frågor som ligger och väntar på svar och även beröra idéer som uppkommit, i ett eget inlägg. Så håll ut, det kommer!
Kram på er i ruskvädret ♥

Inga kommentarer: