torsdag 29 augusti 2013

Blandad konfekt

Förstår inte, men skrivlusten har sjunkit de senaste dagarna. Blev lite låg tror jag, för ett par av mina vänner i diagnoslandet mår riktigt dåligt just nu. Jag tänker mycket på dem och önskade att livet var lättare för dem. Men livet i det annorlunda landet kan tära ordentligt vissa perioder - alla är vi där någon gång under resans gång. Jag önskar så att vi bodde närmare varandra så vi kunde stötta varann mer irl.




Hemma hos oss kvarstår lugnet med lite undantag för igår en stund, men det hade sin förklaring. Det lilla äventyret som Turbo skulle vara med på i tisdags gick lysande! Jag tycker han vann en seger där. Han var nämligen med på stora skolfotograferingen och fotades med stora klassen som han egentligen tillhör. 28 elever är det i den klassen, varav han känner fem av dem sen han gick i 6:an - resten är helt nya och okända för Turbo. Han har ju varit i andra kvarter och haft sin undervisning sen han började 7:an så därför har han inte träffat någon av dem på ett par år. Strongt gjort av Turbo att välja att vara med dem och fotas i stället för de alternativ han hade att välja på - separat med den grupp han går med nu, eller att fotas ensam och man klistrar in honom i stora bilden sen.

Vi hade förberett honom noga. Vi hade bl a visat bilder ur förra skolkatalogen så han såg att det var främmande elever för honom. Han såg att det var många och förstod att det skulle vara mycket folk i aulan när det var dags. Men han gick dit med lärarna Tyra och Joakim och det hade gått lugnt tillväga. Lite spänd och orolig hade han varit innan det var över, men det gick över förväntan. Lite stelt när jag hämtade honom där sen, men det rann av ganska snabbt. Härligt för honom att han fixade det!
Som mamma så undrar jag om han håller på att mogna till sig.... eller är det bara en oerhört bra period han är inne i?? Ja, det lär ju visa sig framöver.




Igår blev det tyvärr ett litet utbrott här på eftermiddagen efter skola och fritids. Det hade visst inträffat en dum grej på fritidstid när Axel jobbade med Turbo. Helt plötsligt hade det kommit främlingar till lokalen och sagt att de hyrt det under en timme. Alltså skulle Axel och Turbo inte få vara där..... Förstår att det ställer till det för Turbo.... Men utbrottet var av lindrig art så det gick över efter ett litet tag och det var bara några grejer som for i golvet med dunder och brak. Så jag tyckte ändå att det gick ganska bra, trots allt.




Idag har assistent Nisse varit här på eftermiddagen och en bit in på kvällen. Turbo trivs och har haft det gott. Nu i kväll har han sjungit och varit på riktigt gott humör. Härligt va?!?

Nä, nu väntar kvällsbestyren här så jag får rusha på lite.
Kram ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Åh, vad roligt att han fixade gruppbilden! :) Ni får se till att köpa några extra så ni har minnen från det. Heja Turbo!

Den där missen, att det kom andra till lokalen, kan det hända igen? Eller var det en miss i planeringen? Förstår att det oroade, och det var ju tur att det är en så bra period nu. Hoppas det inte händer igen..

Ja, det är allt synd att vi inte bor närmare varandra! Så mycket energi vi ger varandra.. Saknar gänget <3

Kramar om!
Nina

Anonym sa...

ni är fantastiska föräldrar. önskar så att jag hade föräldrar som er.