lördag 5 mars 2011

Förklaring **** Autism/ADHD

Tänkte ge en liten förklaring till varför jag vill "släpa" med mig mina symboler till den här sidan bl a i headern. När man byter bloggportal kan man ju passa på att förnya sig lite - men inte jag heller! Jag kör med det gamla invanda!
Det är så att jag tycker att de hör till, de hör ihop med mig eller min familj på ett eller annat sätt.

Om vi nu börjar med bilden "på mig" ;) den tokglada svampbob-figuren. Min son som jag bloggar om, har så länge jag kommer ihåg varit väldigt förtjust i svampbob. Figuren har funnits med i hans liv så gott som varje dag. Det går på TV varje dag, han sover med en sån figur på örngottet till kudden, han har flera badlakan med den figuren på och naturligtvis har han en mjukisfigur med svampbob. Så svampbobfiguren symboliserar min son, och det är ju honom och hans diagnoser som bloggen handlar om mest. Dessutom är figurens helflänga utseende så passande för hur knasig vardagen kan se ut i en familj som vår ;).



Blommorna i headern då, varför tar jag med mig dem hit? Jag har alltid varit intresserad av krukväxter, faktiskt ända sen jag var liten. I mitt flickrum hade jag fulla skrivbordet med krukväxter både ovanliga och vanliga. För en hel massa år sen så fastnade jag för hoya - alltså porslinsblommor - och började samla på dem. Det finns massvis av olika sorter. Tyvärr har min samling minimerats till ett fåtal på senare år och jag skyller på diagnoserna. Jag har inte längre tid att ta hand om dem, knappt att jag hinner vattna dem. Men, men, det får bli som det blir med det just nu.

Hoya buotii


Men favoriten nr 1 för mig i hoyavärlden heter Hoya bella (blomman i headern) och det är därifrån jag tagit mitt alias - Bellan. Så namnet Bellan har alltså inget med mitt riktiga namn att göra, jag heter varken Isabella eller nåt annat som gör att man kan ha Bellan som smeknamn. Att jag sen hade en docka när jag var liten som hette Isabella och att min dotter skulle heta Isabella är en helt annan historia. Nu fick jag ju aldrig nån dotter utan två härliga söner i stället och då fick det ju bli helt andra namn!

3 kommentarer:

Nina sa...

Vad roligt att få lite historia kring din blogg :)
Kram Nina!

Anonym sa...

Att du hade en tanke med bloggen hade jag ju fattat, men att det var så uttänkt med namnet!!!
Kul att få veta lite mera.
Jag tycker att det är ganska trevligt att känna igen sig dit man kommer här ute i nätrymden.
Kram gumman och ha en skön söndag//Lena

Unknown sa...

Det var ju lite kul att det var så igenomtänkt. :)
Sen så känner man sig hemma här när du använder samma bilder.

Kram Maria!