tisdag 6 april 2010

Dålig början, bra slut **** AS/ADHD

Dagen började mindre bra - som väntat. Vi hade en mysig morgonstund hemma, allt flöt på bra med frukost m m. När vi satte oss i bilen och jag körde iväg sonen till "fritids" så slöt han till sig och jag förstod att lämningen skulle bli jobbig. Som det för det mesta brukar vara när det är lov.

När jag kommer fram och ska lämna av honom vill han inte gå ur bilen .  Han kryper ner framför sätet och vägrar röra sig ur fläcken. Om en 2-3-åring gör så är det ganska lätt att bära iväg barnet, men min stora grabb är inte så lätt att rubba längre när han är på det humöret. Jag försöker lirka på alla sätt och vis, men det tar säkert 6-7 minuter innan jag lyckas övertala honom att kliva ur bilen.

Sen åker jag iväg till jobbet lagom uppvarvad. Men jag vet att det brukar lägga sig för sonen bara jag åkt iväg och han och assistenten kommit innanför väggarna på skolan. Men en social berättelse skulle nog behövas för att försöka ändra på den jobbiga lämningssituationen. Jag har bara inte kommit på hur jag ska vinkla den och få till den på ett bra sätt....

                                  

 

      

      

Desto gladare blev jag nu på kvällen när jag med hjälp av en social berättelse lyckades få in sonen i duschen utan ett världskrig. Lite förhandling försökte han med, men det blev inget stort av det som det brukar bli. Får väl erkänna att berättelsen hittade jag på nätet nånstans så det var inget jag skrivit själv, men nytta gjorde den tydligen! Det är så stimulerande när man ser hur olika verktyg kan hjälpa oss i vardagen! 

Inga kommentarer: