torsdag 29 september 2011

Skolomdöme från sonen!

Vilken underbar morgon vi hade idag! Sonen var på strålande humör och han började t o m prata om skolan och hur det är där. Det är sällan man får höra någon form av omdöme från honom, men i morse gick han igång. Jag njöt, dels av att han kunde tala om med hjälp av ord vad han tyckte och tänkte och dels för att det var så mycket positivt han sa.

Bl a så talade han om hur duktig han är i skolan... :) Han har nog fått en del beröm där, verkar det som. Vad skönt för honom att få höra att han fixar vissa saker  jättebra! Det får honom att växa.
Sen hade han ju också koll på det där med utbrott på skolan ☺ Och enligt honom så hade han minsann haft färre utbrott än de övriga tre eleverna.... :) Det kändes att han var lite stolt över det och han kände sig duktig. Jag tyckte det var så härligt att lyssna till hans tankar i morse ♥




Som vanligt så reflekterar jag ju över vissa saker då... Eftersom sonen nu börjar känna att det stämmer för honom på nya skolan så känns det gott att vi varit med och petat i detaljerna så upplägget blir så det passar sonen. Man känner sig väl lite petig ibland, men samtidigt så är det ju vi föräldrar (och förra assistenten) som känner honom bäst. Om personalen får direktiv från oss så blir det ju snabbare lugnt, iaf för sonen. I o m att vi har två väldigt lyckade skolår bakom oss så VET vi att DET GÅR. Nu har vi haft sån tur så personalen och vissa i ledningen har lyssnat till oss och då går det snabbare åt rätt håll. Om han får sin skolmiljö väl anpassad efter sina behov så blir han en betydligt lättare elev att ha att göra med än han blir annars. Att just sonen har haft färre utbrott än de andra, beror nog till stor del på att vi faktiskt hade en mall att gå efter från den förra skolan. Jag tror inte det funnits en lika bra mall att gå efter till de andra eleverna, tyvärr....




Men han önskade en förbättring på ett visst plan. Ljudisolering!! Han ville ha sitt rum ljudisolerat så han slapp höra en annan elev som aldrig kan vara tyst :) Det hör ju ofta till de här diagnoserna, inte alltid så lätt att vara tyst eller mera lågmäld - det är inget man kan begära av de här eleverna att de ska klara av. Att vara ljudkänslig hör ju också till. Så då är det bara ljudisolering i någon form eller öronproppar som gäller....Tänk om de på nåt sätt kunde få bukt med ljudet, då skulle det nog vara perfekt för sonen sen. Tror det kan vara det som gör att pricken över i fattas och att inte den där riktiga harmonin infinner sig!

Det känns iaf väldigt skönt att den "gamla" sonen är på väg tillbaka igen, den sonen vi hade under förra terminen och två år tillbaka!




I eftermiddag var N här och assisterade igen, det var ett par veckor sen nu. Men nu var det dags igen. Sonen ser fram emot när han ska komma, så det är bra om det kan rulla på. Jag och mannen håller oss undan när N är här, bäst om de bara kan ha varandra. Vi uträttade nåt ärende först. Sen var mannen och spelade curlingturnering så jag fick en stunds egentid. Inte fel i det vackra vädret. Jag åkte upp till sjön som ligger i skogen utanför vår lilla "håla". Det var så lugnt och fridfullt där, alldeles ensam vid en spegelblank sjö med höstfärger i skogen. Jag satt där och läste en stund och tankade lite energi innan jag åkte hem igen. Nu kan jag känna mig redo för en ny dag i morgon efter lite sömn....

"Ses" i morrn ♥

1 kommentar:

Mamma Z sa...

Så glad jag blir av att höra hur bra det går..och ni kan gott och väl ta åt er av den framgången!!

Härlig stund du fick invd sjön..jag knyckte mig en liten fotorunda i solen jag med idag..

Om det är jobbigt med ljud, kunde han koppla av med att lyssna på musik i öronen då??
Det har tobbe blivit erbjuden i sin skola..

kram fin vännen.. är så himmelens glad över att ni kom upp!! *ler än*