måndag 15 februari 2010

Morgoncirkus **** AS/ADHD

Cirkusen här hemma var i gång i morse. Jag ställde ett krav på sonen - han skulle duscha innan vi åkte iväg till "fritids".

Jag brukar inte ställa duschkrav på honom på morgonen utan vi tar det på em eller kväll. Men i morse var jag tvungen till det, var för slapp i går kväll. Han visste om det redan igår kväll att han skulle duscha på morgonen men trots det ska det protesteras hejvilt. Riva ner grejer, förhala, skvätta en massa vatten på golvet utanför duschkabinen m m.

         

Men jag sa till honom att han skulle få torka upp på golvet själv efter duschningen och talade om hur han skulle göra. Det går en liten stund, sen kommer han ut från badrummet och är jätteglad. "Det torkar nog snart!" sa han och såg jättelycklig ut. Efter att han dragit ut en massa badlakan och lagt på golvet så fick man se en vacker syn.

Eftersom han var på bra humör igen, är det bara för mig att lägga min irritation åt sidan och spinna vidare på sonens glada stil... Det går inte att fortsätta bråka då, för då kan det spåra ur rejält för honom.

Det är alltid samma bråk när det gäller sonen och duschning. Fattar inte hur man ska komma till rätta med det. Spelar ju ingen roll att vi använder bildschema eller inte, det är alltid samma tjafs och utbrott. Någon mer som har eller har haft problem med detta? Tips?

Inga kommentarer: