onsdag 1 juni 2011

Stirrig dag

Nu får vi se om jag kan samla ihop mig så pass att det blir ett inlägg här. Sonen har varit lite stirrig idag och då får jag lite svårt att koncentrera mig.
Det började redan i morse. Han var på bra humör men allting blir bara för mycket.... och samtidigt inte många rätt.... Men iaf - han kom iväg med taxin i utsatt tid och det var ju skönt. Nu var det en annorlunda dag i skolan (som så många andra dagar nu på slutet). Det var fotbollsturnering och det är för rörigt för diagnoserna så då har han ett eget schema ihop med sin assistent. Bara roligheter var insatta i fickschemat så det var inga problem. Problemet är väl att det inte är som det brukar när det är skola.

Klätterapan Oswald i farten

Tyvärr blev det en lite annorlunda eftermiddag här hemma också. I o m att det är helg i morgon så hade jag och assistenten bestämt att det inte skulle vara nåt fritids för sonen idag utan han skulle åka hem med taxin (förberett för sonen). På jobbet kom vi på att det var bättre om mannen åkte hem och jag fick jobba lite längre. Många grejer som inte blev som vanligt för sonen alltså. Mycket som rör ihop det och då blir det lite stirrigt för honom. Så en sån eftermiddag och kväll har vi haft nu. Jag hoppas innerligt att det inte beror på att sommarlovet är i antågande som gör att han är orolig. Jag hoppas på att det beror på att sonen är trött och har en liten lätt förkylning just nu. I så fall finns det ju hopp.... men ett helt sommarlov så här....

Oswald i datorväskan

Igår skrev jag ju om att det var svårt att få upp sonen i tid för att hinna duscha. Nina undrade om jag inte kunde förklara för sonen att det är för stressigt att duscha på morgonen, så det bästa är att duscha på kvällen? Jo, det skulle jag iofs kunna göra. Sonen har själv kommit på att det är skönare och fräschare att duscha på morgonen (han är långt inne i puberteten och har därmed lite vuxnare odörer nu). Och känner han så så vill jag bara uppmuntra honom att göra det. Så länge det fungerar hyfsat och helt utan bråk så fortsätter vi så här. Men om det bär ur så det blir jobbigt, då får vi absolut ändra rutinerna.

Jaha, det var det jag fick ihop idag. Ha nu en skön och trevlig långhelg allihopa därute!

2 kommentarer:

Nina sa...

Hoppas det lugnar sig för sonen så han får ltie ro i kroppen. Det är mycket som händer så det var väl egentligen inte konstigt med en reaktion. Jag tycker han är duktig ändå som klarar så mycket. Jag vet ju vilket jobb det ligger bakom.. Ni är duktiga hela familjen! Och dom assistenter som jobbar med sonen med, för den delen :)

Ja, det förstår jag att ni vill uppmuntra dusch när sonen själv känner så! Det är ju jättebra :) Hoppas det funkar att fortsätta med morgondusch.

Här är det inte att tänka på så vi kör dusch på kvällarna och roll-on på morgnarna, förut med tvätt under armarna, men det blev för mycket moment så det var bara att plocka bort.

Ha det så bra ni kan!
Kramar om!

Anonym sa...

Aj då, det låter inte bra alls, men det brukar ju vara lite extra stirrigt i slutet av terminerna. Vi bestämmer helt enkelt att det är så, eller hur?
Det är svårt med de där rutinerna, avårt att få till lagom mycket tid, inte för mycket tid och inte för lite tid heller. Det är ju så lite som behövs ibland för att det ska strula till sig.
Bara att hoppas att det lösrer sig, för visst är det väl bra om han själv känner att han vill duscha på morgonen.
Ha en trevlig långledighet och önskar er harmoni och vackert väder ♥´
Kram på dig vännen och säg till den där Oswld att matte inte blir så glad om datorn blir allt för hårig ;)
Lena