onsdag 9 februari 2011

Lugnt, skönt och "bråkigt" **** Autism/ADHD

Oj, vad fort den här eftermiddagen och kvällen gick. Det har varit så lugnt och skönt här så tiden bara sprang iväg. Sonen är lugn och harmonisk, precis som han var igår. Jag tror problemet som blev löst igår med hjälp av seriesamtal gjorde honom lättad. Han har varit helt underbar efter det. Skönt när det löser sig så bra.

Fick frågan vad seriesamtal är. Kanske skulle göra ett eget inlägg om det vid tillfälle, men kan väl förklara lite kort vad det innebär. Vi har tagit upp det ibland när sonen har ett icke önskvärt beteende. Kan t ex nämna lämning och hämtning under loven när han ska till fritids och jag kör honom. Då har han inte velat gå ur bilen, han har sparkat och bråkat. Gjorde då ett slarvigt ihopsatt seriesamtal - men det funkade!

Rad 1: Vi åker till fritids, han vägrar gå ur bilen och det blir bråk = alla är sura och irriterade.

Rad 2: Vi åker till fritids, han går snällt ur, vi säger hej då och vinkar = alla är glada och nöjda.

Det går alltså ut på att man ritar upp handlingssättet och sen också konsekvensen av det hela. Det kan vara både bra och dåliga saker. Kanhända kommer ett utförligare inlägg en annan gång, vi får se.

Idag har jag suttit i karantän på jobbet inne på kontoret. Jag har t o m undvikit lunchrummet ;). Detta för att mina kära medarbetare ska slippa min dunderförkylning. Men tro nu inte att det är av omtanke om dem, utan det är för att de behövs på jobbet  - eller kanske både och.... 

Kan väl säga att det varit jobbigt att sitta på jobbet idag. Som tur är fick jag isäng sonen rätt tidigt idag och på ett smidigt sätt. Han var trött också, det märktes. Jag sa att om vi går upp till sängen i tid ikväll så lovade jag att leka "bråkige svampbob". Han bara älskar när jag förställer rösten och spelar svampbob som vill bråka. Då går han helt in i den världen och glömmer både tid och rum. Och rätt vad det är ligger sonen i sängen ombytt och tänderna är borstade - allt med hjälp av "bråkige svampbob"!

Inga kommentarer: