söndag 28 april 2013

Lugnt, men spännande saker på G

Som jag skrev i mitt förra inlägg så hade korttidsvistelsen för Turbo gått bra. Han var ju på korttids onsdag till fredag med skola på förmiddagarna förstås. Han har kommit förvånansvärt bra in i de nya tiderna vi har nu på korttids och det är ju jätteskönt. Han trivs med att korttidskillarna skjutsar honom till skolan och tycker det är ett trevligt sätt att ta sig till skolan på. Skönt också att det är helt ok nu mellan Turbo och Otto igen. Otto jobbade exemplariskt för att det skulle fungera igen.

Under torsdagen hade det också varit en semestervikarie på besök för att bekanta sig lite med Turbo. Det hade tydligen gått bra och det märktes ingenting på Turbo i efterhand så det var lugnt. Det kommer att bli flera besök av den här killen framöver för att de ska kunna bekanta sig lite mer med varann. Jag undrar ju i mitt stilla sinne om korttids återigen kan vaska fram en fin kille som passar för min Turbo.... Vi har nog världens bästa korttids som anpassar personalen efter brukarens behov!




Helgen har varit lugn med Turbo. Jag och mannen har som vanligt delat på oss så vi slipper vara bundna till hemmet båda två. Den här helgen är det jag som varit ute på lite grejer på egen hand på dagtid och mannen har varit hemma och assisterat. Tyvärr har han varit risig och sliten hela helgen, men så är det ibland och jag tror han behövde vara hemma lite. Igår förmiddag och lunch var jag iväg och träffade två goa vänner. Vi hade det mysigt och trevligt och en del prat om diagnoser blev det också förstås, eftersom vi har det i familjerna alla tre. Usch ja, en del har det jobbigare än andra...... Tur vi kan stötta varann.

Men visst är jag schysst som lämnar mannen hemma för att vara på topp med Turbo när han trots allt inte är riktigt pigg?!? Vi har en kommunikation mellan oss så vi är överens och i det här fallet var det faktiskt mannen som peppade mig och pushade mig så jag kom iväg en stund på trevligheter :) Sen hann jag t o m ut på en cykeltur också mellan regndropparna, fast jag hade en något bättre cykel än den på bilden nedan ;)!




Idag har jag också varit iväg ganska mycket. Har i princip bara varit hemma vid lunchtid ett par timmar. Men de har nog haft det bra därhemma ändå. Som sagt, en lugn helg - bara ett enda utbrott har vi haft från Turbos sida och det var igår kväll. Det var mitt fel! Ja, jag säger så därför att det gäller att vakta sin tunga och tänka sig för vad man häver ur sig - ALLTID och HELA TIDEN!

Som vanligt har jag en del ljus tända på kvällarna och igår kväll hade ett av ljusen brunnit ända ner till slutet. Därnere finns lite papper runt ljuset som ska hålla det på plats i hållaren. Själva hållaren är i glas så den tar inte eld, men det gjorde papperet. Ingen fara alls eftersom papperet endast finns nere i hålet. Men lågan blir ju lite större än den är när bara veken brinner. Jag hävde väl ur mig nåt Osch! eller Ojdå! eller nåt sånt och reste mig för att gå och släcka. Turbo blir förstås rädd av mitt uttalande och får ett utbrott. Bara att rädda det som räddas kan från bord och sånt som är i närheten, mitt under lördagsmyset!
Ja, så känslig är Turbo och det är inte alltid lätt att behärska varenda stavelse man får över sina läppar.....




Den som är observant ser att jag bytt ut blommorna bakom ljusen - det är alltså före och efter utbrottet dessa bilder är fotade. Under utbrottet så massakrerades bl a blommorna :( Men jag hade köpt en billig bukett för ett par tior som jag pytsade ut på några småställen så jag hade fler att ta av. Ingen idé att köpa nåt dyrare och finare.....

Måndag i morgon och det blir en spännande måndag. Det händer visst lite spännande saker i skolan i morgon..... Men mer om det i morgon. Jag ska nog försöka få tag på rektorn och prata några ord med honom så vi vet exakt hur landet lutar framöver...... I fredags pratade jag lite med vår LSS-handläggare som i sin tur ska försöka prata med någon annan i morgon. Jag rapporterar vidare här snart!
Kramen till er alla därute! ♥

1 kommentar:

BeA@Ett ord... sa...

Styrkekramar kommer här :-D //BeA