lördag 15 juli 2017

Frånvaro av korttids

Det såg ju ut att funka hyfsat med den nya blogg-appen så jag gör ett försök att skriva ett längre inlägg i den nya nu. Vi får hoppas på det bästa för det är en del nytt att klura ut. Ni får ha överseende med mig  tills jag kommit på hur man ordnar allt. 😊 

Jag tänkte ju skriva om hur det här med korttids har påverkat Turbo. Och jag ska börja med att förtydliga att det är internet som varit ett stort problem. Eftersom spel och programmering är det som Turbo brinner för, så har det påverkat honom mycket negativt då det inte fungerat som det borde. Utbrott i massor har de fått se på korttids. Det sker blixtsnabbt!

Turbo har uttryckt i långa sms till mig att detta är något som legat och oroat honom under en mycket lång period. När något ligger och gror så här länge så stegras frustrationen i honom successivt. Under tiden som det byggs på så är han oharmonisk och det kan bli större eller mindre utbrott för småsaker. En allmän orossituation, kan man säga. Ju längre tiden går och inget åtgärdas, desto kraftfullare blir utbrotten sen när det väl rinner över. Och det är just det som hände för x antal veckor sen - det rann över rejält när Turbo var på korttids och flera stora utbrott var ett faktum. 


Efter ett par rejäla utbrott två dagar i rad och även flera perioder i rad, så kände vi för allas skull att det fick bli STOPP! Turbo mådde inte bra och personalen hade verkligen inget lätt jobb. Jag och mannen kände att om vi körde Turbo till korttids igen utan åtgärd av problemet, så var det som att tigga och be om utbrott. 




Sen blev det en massa turer med alla möjliga chefer fram och tillbaka och många av turerna har jag förträngt. Men innan vi fick ett beslut på hur vi skulle fortsätta, så höll jag på att gå under. Vi är så beroende av vår avlastning för att orka med vardagen och det blev extra tydligt när det var risk för att det kunde ta slut från den ena dagen till den andra. 

Vi fick ett beslut på att medan man undersökte om och när man kunde åtgärda problemet, så kunde korttids genomföras i hemmet. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag tror Turbo var ifrån korttids lokaler under drygt en månads tid. Under den tiden jobbade alltså korttids personalkillar hemma med Turbo under de dygn det skulle vara korttids. Och det är här vi märker förändring hos Turbo! 


Turbo blev megalugn och väldigt harmonisk! Han fick en harmoni i kroppen som vi sällan sett. Det har gått att prata med honom på ett mera moget sätt, ett sätt som gjort att vi nått fram till honom. Det har varit som att resonera med någon som mognat flera år på bara nån vecka. Helt otroligt! Och det är inte bara vi föräldrar som sett den här skillnaden, även personal har märkt av hur lugn Turbo blivit. 




Att det blev en så stor förändring beror på att oroskänslan försvann från Turbo, oroskänslan över att drabbas av jobbigheter när det krånglade på korttids. Den oroskänslan försvann då han fick veta att det inte skulle bli något mer korttids förrän problemet åtgärdats. Det var nog som att ta bort ett berg från hans axlar. Men jag vill återigen poängtera att personalkillarna på korttids är fantastiska! De har verkligen jobbat stenhårt för Turbos skull. 


Denna harmoni som vi sett hos Turbo, måste vi försöka bibehålla och bevara. Den här harmonin har betytt att Turbo har mognat och vågar föreslå aktiviteter som gör att vi häpnar. Han känner antagligen att han klarar mer nu när han är i harmoni. 

Är Turbo i harmoni så klarar han av saker som annars inte alls går. Han tål liksom mer än annars. Under den här perioden då han känt sig lugnare, så har han uttryckt en önskan om en aktivitet som vi tidigare inte kunnat drömma om att han skulle klara. Men nu försöker vi tillmötesgå hans önskan om allt går i lås. Vi klurar på lite olika scenarior. 

Smset som jag skrev om tidigare handlade om Turbos dröm. Så fort jag får tid och ro att skriva om det så kommer jag att avslöja vad det handlar om. 

Kram på er ❤️

1 kommentar:

Trötter sa...

Mycket intressant! Sååå otroligt glad för er skuld.
Tänk va mycket det finns i denna fina grabb!