Jag har fått två frågor som jag tänkte försöka besvara. En fråga gällde skolan och en gällde motionerandet. Jag börjar med motionsfrågan.
Jag är jätteglad över att sonen vill ut och cykla. Det kan ju lätt bli så att han blir stillasittande alltför mycket, speciellt eftersom han inte leker med kompisar som andra barn vanligtvis gör. Nu har jag accepterat att vi får ta oss den tiden var och varannan eftermiddag. Det är väl inte alltid det man vill när man jobbat till kl 16 och behöver hem och ta itu med hushållet. Men nu tar jag det som ett motionspass, sonen får upp en väldig fart vissa bitar så det gäller för mig att ligga i för att hinna med.
Nina och mamma zoffe undrar vad vi gör på vintern? Vanligtvis är det ju inte snö nån längre period så det går ju att cykla långt fram. Är det snö så blir det att vi åker pulka rätt mycket. Det som är mest problematiskt är under den period då det är halt ute men ingen snö. Då vet jag inte vad vi ska hitta på. Vi får se om man kan komma på nåt som vi båda har nytta av och tycker är roligt.
Mamma zoffe undrade också över detta med läxor. Vi har som jag skrev i förra inlägget, sagt ifrån läxor till sonen. Detta har vi gjort i samråd med habiliteringen som tycker det är helt rätt. Elever med dessa diagnoser ska inte ha läxor, är deras uppfattning. Nu hör det till att sonen är MYCKET kravkänslig. Att då komma hem efter en kanske jobbig och påfrestande skoldag och få ytterligare krav på sig, det tyckte habiliteringen var en ohållbar situation. Föräldrar-son-relationen blir för hårt pressad om vi nästan varje dag skulle behöva ha ett "världskrig" pga läxor som måste göras. För sonens skull så ska hemmet vara så lugnt som möjligt. När vi tog bort detta med läxor så kändes det som en tyngd försvann från mina axlar - så skönt att slippa ha detta liggandes över sig hela tiden.
Men, då kommer frågan, hur ska han klara målen utan läxor?? Meningen är att han ska klara målen och i nuläget ser han ut att göra det. Som väl är så har sonen lätt för att lära sig, situationen hade inte varit lika enkel om han t ex hade haft stora problem med matten. Sen har skolan verkligen tagit sitt ansvar här! Eftersom sonen har planerade raster ihop med sin assistent och även har planerad tid ensam ihop med sin assistent på "fritidstid" så har man utnyttjat sån tid till att läsa ifatt sånt som han ligger efter med. De har också använt tiden till att läsa på till prov. Två eftermiddagar i veckan är han kvar på "fritids" till 16-tiden så där finns ett par timmar de kunnat utnyttja. Men de gör även roliga saker, de pluggar inte hela tiden. Jag tycker att de fått till en väldigt bra balans så sonen inte tycker det blir jobbigt utan det är ok för honom.
Under den vanliga skoltiden har han stor hjälp av assistenten som hela tiden finns vid hans sida och stöttar och pushar när det behövs. Annars skulle han säkerligen inte lära sig mycket eller få nåt gjort över huvud taget.
Så jag kan inget annat säga än att den här skolan har verkligen gjort det bästa av situationen och tagit sitt ansvar fullt ut!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar